Bidden met je wijsvinger

Ds. A. van der Zwan / 1 reactie

23-08-2016, 13:00

Vraag

Beste dominee Van der Zwan. In de kerkdienst van zondagmorgen ging het over Jesaja 63:14. In uw gebed zei u dat we mogen pleiten (bidden met je wijsvinger) op Gods Woord. In uw gebed gaf u echter aan dat we met de tekst niet mogen omgaan als een garantiebewijs. Nu zegt mijn vader altijd dat als we oprecht bidden om alles wat God wil (dat we niet verloren gaan, maar bekeerd worden en eeuwig leven hebben), dat Hij ons gebed altijd verhoort. Dan is dat toch een garantie(bewijs)? God doet toch Zijn wil altijd?


Antwoord

Beste vragensteller,

Ik heb het betreffende gebed nog even nageluisterd. Inderdaad gebruikte ik het woord ‘garantiebewijs’. Het ging in de preek en in het gebed over Gods werk in het verleden van Zijn volk. Letterlijk heb ik toen gebeden: “...Niet om daar als een garantiebewijs mee om te gaan, maar om er een pleitgrond van te maken.” Het is duidelijk, denk ik, wat ik daarmee bedoelde, hoewel ik misschien beter het woord ‘rustgrond’ had kunnen gebruiken. De gedachte is in elk geval: Gods daden in het verleden zijn niet een vanzelfsprekende garantie dat Hij vandaag ook Zijn macht en genade zal bewijzen, maar worden ons verkondigd opdat we er biddend om zouden worstelen: HEERE, U verandert nooit. Wilt U, om Jezus’ wil ook vandaag in mijn leven uw genade verheerlijken. En inderdaad: dan mag je biddend veel verwachting hebben van God in Christus. De Schrift belooft het immers: “Hij geeft de wens van allen die Hem vrezen; hun bede heeft Hij nimmer afgewezen”!

Ds. A. van der Zwan

Tags in dit artikel:

belofte(n)bidden
Dit artikel is beantwoord door

Ds. A. van der Zwan

  • Geboortedatum:
    27-02-1972
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Dordrecht-Centrum
  • Status:
    Actief
28 artikelen
Ds. A. van der Zwan

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
1 reactie
Jaleco
27-08-2016 / 20:19
Een mooi voorbeeld tref je aan in Daniël. Hij wist dat ze 70 jaar in ballingschap moesten gaan. Hij pakte niet z'n koffers na 70 jaar, zo van "De HEERE heeft het beloofd", maar ging in gebed, verootmoedigde zich en pleitte op Gods barmhartigheden. Zie Daniël 9.

Terug in de tijd

Ik zit met iets waar ik met niemand over durf te praten. Ik heb nu tien maanden verkering en mijn vriend heeft mij al een paar keer laten weten dat hij het jammer vindt dat ik hele kleine borsten heb....
Geen reacties
22-08-2008
Ik heb het zo moeilijk... Ik heb heel vervelende ervaringen vroeger als kind zijnde. Als gevolg daarvan heb ik onder andere PTSS. Is het alleen maar kijken naar je lichaam en aanraken (in zijn ogen ‘v...
Geen reacties
22-08-2022
Ik ben belijdend lid van de (voortgezette) hervormde kerk en ik blijf ook bij een dergelijk kerkverband, want de leer daar sta ik achter. De vorm en tradities vind ik op zich een bijzaak, maar soms mo...
Geen reacties
22-08-2006
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering