Ik hoorde dat ergens in de Bijbel staat dat de oprichting van Israël in 1948 het...

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Ik hoorde dat ergens in de Bijbel staat dat de oprichting van Israël in 1948 het begin van iets is. Van wat? En waar in de Bijbel is dat voorspeld?

Antwoord

Door de vakantie krijg je het antwoord wat later, maar hier is het dan.

De oprichting van de staat Israël in mei 1948 staat natuurlijk niet in de Bijbel beschreven. Wat er waarschijnlijk bedoeld wordt is dat er in de Bijbel aanwijzingen staan die naar deze mijlpaal verwijzen. Je kunt hierover lezen in de boeken van de profeten en dan met name in het slot van Joël en Amos, Zefanja en Zacharia 12 t/m 14. Ook in Jesaja staan dergelijke aanwijzingen. Hieruit maken verschillende Bijbeluitleggers op dat de terugkeer van Israël naar het land der belofte het begin is van het eind der tijden, dus het begin van de wederkomst van de Zoon des mensen, want als Israël terug is in 'zijn' land, dan kan God de laatste beloften in vervulling laten gaan, en zo kan ook “geheel Israël" (Rom. 11) zalig worden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Er is natuurlijk veel meer over te zeggen, maar misschien kun je hier verder mee.

Groetjes,
J. M. Strijbis