De hemel die God schiep

G.J. Jansen / Geen reacties

Vraag

In het begin schiep God de hemel (en de aarde). Was dat de derde hemel, of woonplaats van God en de engelen? Of was het de wolkenhemel en sterrenhemel? In dat laatste geval: was de derde hemel er dan al voor de schepping?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt een moeilijke vraag, omdat er een verschil is in tijdsbeleving tussen God en mens. God is eeuwig en heeft geen begin en einde. Hij is er altijd geweest en is de grote Schepper en Onderhouder van alles, de levende en levenloze natuur.

Genesis is het Bijbelboek van de oorsprong en begint derhalve met de bekende woorden: “In den beginne.” Met andere woorden, vanaf dat de tijdsrekening vanuit het aardse perspectief begon. Volgens Bijbelgetrouwe wetenschappers bestrijkt Genesis de tijd vanaf de schepping 4200 voor Christus tot en met 1800 voor Christus. Genesis behandelt dus een periode van ongeveer 2400 jaar.

Bij de schepping gaat het om de schepping van de hemel en de aarde. In de Bijbel zijn er verschillende woorden voor hemel: wolkenhemel, sterrenhemel en de hemel der hemelen (oftewel de woonplaats van God). Soms worden deze verschillende soorten hemel ook aangeduid met: eerste, tweede en derde hemel. Tijdens de schepping zijn dus de wolkenhemel en de sterrenhemel geschapen. Dat zijn de twee soorten hemel die met de aarde verbonden zijn: de atmosfeer en het universum.

Gods Naam betekent afgekort IK BEN. Hij is niet aan tijd, ruimte (inhoud) en plaats (locatie) gebonden en bestaat eeuwig. Zijn woonplaats is er dus altijd, omdat de Eeuwige daar Zelf woont. De derde hemel was er dus al voor de schepping, omdat deze er simpelweg altijd is als woonplaats van de eeuwige en onveranderlijke God.

Hopelijk heb ik je vraag hiermee afdoende beantwoord.

Met hartelijke groet,
Gertjan Jansen