Derde hemel

Ds. P. J. den Admirant / Geen reacties

Vraag

Paulus werd opgetrokken tot in de derde hemel. Waar moet ik dan aan denken? Gebeurt dat nu nog?

Antwoord

Om bij je laatste vraag te beginnen: misschien denk je aan boeken die de laatste tijd verschijnen over hemelervaringen, bijna-dood ervaringen, waar mensen (soms nog op heel jonge leeftijd) over spreken en opschrijven wat zij gezien hebben van de hemelse heerlijkheid. Of zulke ervaringen waarover Paulus spreekt nog voortkomen is moeilijk te zeggen. Het is -zoals Paulus erover schrijft- een zeer zeldzame ervaring die God kan geven, maar die weinig mensen zullen meemaken. In ieder geval verschilt zijn ervaring wel erg van boeken die beschrijven over een periode die mensen hebben doorgebracht in de  hemel.

Ik noem een aantal (verschil)punten:

1. Wat Paulus beschrijft is niet wat hij gezien heeft, maar wat hij gehoord heeft. Dr. T. E. van Spanje in zijn commentaar op 2 Korinthiërs noemt het een luisterervaring in plaats van een kijkervaring. Is dit ook niet een criterium voor ons om dergelijke boeken te toetsen?

2. Hij schrijft erover met de grootste terughoudendheid. Hij heeft onuitsprekelijke dingen gehoord, die het een mens niet is geoorloofd uit te spreken. Dat staat wel in groot contrast met de boeken die heel veel (extra) informatie lijken te geven over de hemel.

3. Paulus schrijft erover in de derde persoon. Hij wil alle schijn vermijden dat hij zichzelf in het middelpunt plaatst. Hij voelt zich ertoe gedwongen om het te doen, omdat de valse apostelen die de gemeente binnenkomen er zich blijkbaar lieten voorstaan op hun buitengewone geestelijke ervaringen, als extase, openbaringen en visioenen. Als Paulus roemt, roemt hij liever in zwakheid. Als apostel heeft hij een hard bestaan gehad, met veel lijden. Daar wil hij liever in roemen, want dan roemt hij namelijk in God, die hem kracht geeft in zijn zwakheid.

4. De apostel spreekt er pas over na veertien jaar! Dat onderstreept dat hij totaal geen behoefte heeft aan een roemen in eigen geestelijke ervaringen.

5. De inhoud van zijn ervaring: hij is opgetrokken geweest in de derde hemel, dat wil zeggen, in de hoogste hemel, in de aanwezigheid van God. Hij is in het paradijs geweest. Daar heeft hij dus dingen gehoord, die niet geoorloofd zijn om uit te spreken. We moeten dus niet vooruitgrijpen op de grote toekomst en we moeten dat zelfs niet willen!

6. Hij weet niet of hij daar lijfelijk (in  het lichaam) geweest is, of buiten het lichaam, dus alleen in de geest. In ieder geval zó dat hij op dat moment het leven op aarde voor een korte tijd achter zich liet. In ieder geval in zijn bewustzijn.

Daar laat Paulus het bij. Anders zou hij toch een grens overschrijden, die van de ootmoed. Alleen God alle eer!

Uit bovenstaande punten blijkt dus hoe terughoudend we moeten zijn met het je verdiepen in buitengewone ervaringen. Als een mens zoiets meemaakt is dat altijd een geschenk.(Paulus spreekt erover dat hij werd opgenomen in  de derde hemel; de passie zinsconstructie: werd opgenomen, duidt op iets wat hem overkwam, wat God hem gegeven heeft.)

Wat voor ons van belang is, is dat wij Christus kennen, de Gekruisigde en Opgestane. Dat is groot en rijk en diep genoeg!

Ds. P. J. den Admirant

Tags in dit artikel:

hemelpaulus