Ik ben de Christus niet

drs. W.H. Hoorn / Geen reacties

Vraag

Wat ontkende Johannes de Doper niet in Johannes 1: 20? Hij zegt: “Ik ben de Christus niet.”

Antwoord

Beste vragenstell(st)er,

Op een korte en eenvoudige vraag als deze kan ook een kort en eenvoudig antwoord worden gegeven.

Johannes de Doper geeft hier in Johannes 1:20 antwoord op een vraag die hem wordt gesteld door een afvaardiging van enkele priesters en Levieten (tempeldienaren) uit Jeruzalem. Zij vragen hem of hij misschien de door hen en het volk verwachte Messias, de Christus, is. Messias en Christus betekenen beiden “Gezalfde”.

De tekst zegt hier, dat Johannes de Doper het beleed, en het niet loochende, dat hij niet de Christus is. Dat betekent dat Johannes de Doper hier een getuigenis aflegt van Wie de Christus wel is, zoals je dat ook in de kanttekeningen kunt lezen. En dat hij vervolgens ontkent dat hij Christus is. Het Evangelie van Johannes geeft in Johannes 1:20 in feite een verkorte versie van wat wij eveneens in Lukas 3: 15-16 en Markus 1:7 kunnen lezen.

Johannes de Doper ontkende Christus dus niet. Maar hij ontkende wel dat hij Hem was. Zijn hele profetische roeping bestond uit een afwijzen van hemzelf en een wijzen op de Heere Jezus. In Johannes 1: 29 kunnen wij het meest sprekende voorbeeld van dit van hemzelf afwijzen en het wijzen op de Heere Jezus, vinden. “Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!”, zo roept Johannes de Doper daar, wanneer hij op Hem wijst. Hopelijk is dit een voldoende antwoord op jouw vraag.

Hartelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn