Relatie met overdoper

Ds. T.A. Bakker / Geen reacties

Vraag

Ik heb een (recente) relatie met iemand die in de reformatorische kring is opgegroeid, maar overgedoopt is (na jaren onderzoek). Dit is iets waar ik niet achtersta en ook gewoon niet begrijp. We hebben het hierover en we komen absoluut overeen in de kern van het geloof in Jezus en willen ook van daaruit leven. Laat ik dat voorop stellen. Maar ik vind de overdoop een veel groter probleem dan de ander en dat vind ik lastig.

Zeker met het oog op de toekomst heeft het simpelweg praktische gevolgen (bij welke kerk ga je je dan aansluiten?). Ook zou ik geen huwelijk willen aangaan als je op dat punt niet op één lijn ligt, voor mij zou het dus een breekpunt kunnen worden alleen voor de ander niet. Die heeft er bijvoorbeeld geen moeite mee om eventuele kinderen te laten dopen als ik daarvan overtuigd ben.

Nu ligt dat echt nog ver in de toekomst, maar toch maak ik me hier zorgen over. Zijn hier enige adviezen/handreikingen over geven?

Antwoord

Beste vragensteller, Je zit in een lastig parket... Als je van iemand houdt, wil je gevoelsmatig natuurlijk niets liever dan samen door het leven gaan. Maar jij beseft heel goed dat je wel op één lijn moet liggen, zeker als het gaat om de geestelijke zaken. Ik vind het mooi om te lezen dat je het in de kern eens bent. Toch lijkt het me inderdaad nodig om het samen eens te worden over de doop. Hebben jullie je er al samen in verdiept? Is het een onderwerp van gesprek in jullie relatie? Je komt over als een resoluut voorstander van de kinderdoop, wat ik persoonlijk prachtig vind. Maar het is ook nodig om het gesprek aan te gaan, anders blijven jullie schepen die elkaar passeren.

Zet eens op papier hoe belangrijk de kinderdoop voor jou is en waarom. Vraag de ander op papier te zetten waarom de geloofsdoop belangrijk is voor hem/haar en waarom. Bespreek dat met elkaar. Probeer te ontdekken waarom het voor jou wel een breekpunt is en voor de ander niet. Je zou het gesprek aan kunnen gaan met iemand die jullie allebei vertrouwen en zodoende een bemiddelende rol kan spelen. Kom je er samen niet uit, dan zul je de knoop door moeten hakken en de relatie beëindigen. Dat is verdrietig, maar kan wel veel ellende voorkomen... Natuurlijk hoop ik van harte dat dat niet nodig zal zijn!

Hartelijke groet, Ds. T. A. Bakker