Vrouwelijke ouderlingen en diakenen

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Wat is de Bijbelse lijn wat betreft vrouwelijke ouderlingen en diakenen in de kerk?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

6 reacties
MUS
Daarvoor moet je in de BIjbel zijn...
Ouderlingen zijn in de Bijbel altijd mannen, apostelen en diakenen zijn ook wel vrouwen:
Rom 16:1 en 7: Ik beveel u onze zuster Febe aan, diaken van de gemeente te Kenchreeën.
Groet Andronicus en Junia, mijn familieleden en mijn medegevangenen, die in aanzien zijn bij de apostelen, die al eerder dan ik in Christus waren.
Cloudsadmirer
@MUS,
In Rom 16 staat in de NBV, HSV en NBG dat zuster Febe een dienares is van de gemeente te Kenchreeën. Dat is toch niet hetzelfde als diaken.

En als een vrouw graag ouderling of diaken zou willen zijn dan zou zij dat volgens de Bijbel alleen voor vrouwen mogen zijn:
1 Tim 2,11: Een vrouw moet zich laten onderwijzen in stilheid, in alle onderdanigheid.
1 Tim 2,12: Want ik sta niet toe dat een vrouw onderwijs geeft, en ook niet dat zij de man overheerst, maar ik wil dat zij zich stil houdt.
Een vrouw mag wel vrouwen onderwijzen:
Tit 2:3,4: Evenzo moeten de oudere vrouwen in hun gedrag zijn zoals het heiligen past: geen kwaadspreeksters, niet verslaafd aan veel wijn, maar leraressen van het goede, opdat zij de jongere vrouwen leren verstandig te zijn, hun man lief te hebben, hun kinderen lief te hebben,

Volgens mij moet je de Bijbel echt heel creatief gaan lezen wil je deze duidelijke verzen nog anders willen interpreteren. Ik hoop dus dat hier iemand op reageert die werkelijk Bijbels kan onderbouwen dat een vrouw onderwijs mag geven aan mannen. NB: profeteren is niet hetzelfde als onderwijzen/leren.
dkw
@Rinske:
Volgens mij staat er wel degelijk diaken hoor, er staat namelijk ?????????, oftewel diakonos.
Het kan verschillende betekenissen hebben, een begeleider, een christelijke leraar en pastor (technisch een diaken of diaken):-diaken en dienaar.

De NBV, HSV en de NBG hebben een dienares ervan gemaakt daar zij inderdaad er vanuit gingen dat er geen vrouwelijke diakenen mochten zijn zoals wij heden ten dage de diakenen kennen.
Het woord diaken (diakonos) heeft dus verschillende betekenissen, maar er staat wel zeker diaken alleen is de vraag wat er mee bedoeld is en in welke functie.
dkw
Edit: Hij pakt het griekse woord niet vandaar die ?????? reeks hierboven, maar er staat dus diakonos in onze letters.
dkw
Nog een aanvulling @Rinske, je zegt dat profeteren niet hetzelfde is als onderwijzen/leren.
1 Corinthe 14:3) Maar die profeteert, spreekt den mensen stichting en vermaning en vertroosting. (Statenvertaling)
Volgens de kanttekeningen is profeteren uitleggen. In het formulier om te bevestigen de dienaren des Woords staat onder meer dat het de taak van de dominee is om: te onderwijzen, te vertroosten, te bestraffen. Het zelfde dus wat Paulus bedoelt onder profeteren.
Profeteren is dus wel degelijk onderwijzen/leren.

Zowel mannen als vrouwen bidden en profeteren:
Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende (iets) op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;
vers 5) Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekte hoofde, onteert haar eigen hoofd, want het is een en hetzelfde alsof (haar) het haar afgesneden ware.

1 Kor 14:26
Wat is het dan, broeders? Wanneer gij samenkomt, een iegelijk van u, heeft hij een psalm, heeft hij een leer, heeft hij een vreemde taal, heeft hij een openbaring, heeft hij een uitlegging; laat alle dingen geschieden tot stichting;

Zie je hoe lastig het is, er is niet zomaar een eenduidig antwoord te geven maar het vereist een gedegen studie van de bijbel.

Zelf ben ik er een beetje voorzichtig mee.
Autumn
Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil" (1 Kor 12)

Volgens mij zijn bidden en profeteren twee van de grootste gaven van de Geest. En die worden wel degelijk ook aan vrouwen gegeven, dat lees je de hele Bijbel door.