Naar genezingskamp voor homoseksuelen

dr. J. van der Wal / Geen reacties

Vraag

Ik woon in Zuid Afrika, ben homofiel en heb hier een vriend (19 jaar oud) die door zijn zeer gelovige ouders naar een homo-genezingskamp in de VS gestuurd zal worden. Het heeft allemaal een lange voorgeschiedenis. Op 17-jarige leeftijd heeft hij toegegeven dat hij homofiele gevoelens heeft, daarop is hij voor enige maanden het huis uitgezet. Mocht later terugkomen, maar het onderwerp is niet meer besproken.

Vorig jaar, kort nadat wij elkaar hadden leren kennen, is hij verkracht nadat een verdovend middel in zijn drankje was gedaan tijdens een feest waar hij was. Enige weken in een psychiatrische kliniek doorgebracht, wat zijn ouders weer met de neus op de feiten drukte. Hierna is de relatie met zijn ouders geleidelijk verslechterd. Als verjaardagskado is hij een weekend naar een speciaal kamp gestuurd om ‘een echte man’ te worden. Financiële ondersteuning van hun kant viel uiteindelijk weg.

Enige weken geleden is er kanker bij hem geconstateerd en zijn ouders willen  hem wel weer onder de hoede van hun ziektekostenverzekering stellen, mits hij voor een jaar in de VS (waarschijnlijk Massachussetts of omstreken) naar een “straightening facility” gaat, een kamp om te genezen van homoseksualiteit. Hier in Zuid Afrika zijn alleen duurdere prive-ziekenhuizen betrouwbaar, de goedkopere/gratis staatsziekenhuizen hebben een zeer slechte reputatie. Behandeling van de kanker zal ook in de VS plaatsvinden (zijn ouders zijn zeer vermogend). Ik denk dat hij moet gaan, hij kan daar onder goede zorg genezen van kanker. Nu zou ik willen vragen, is iemand van u bekend met dergelijke kampen? Gaat het om praatsessies of wordt er echt gehersenspoeld of ook fysiek geweld gebruikt? Heb enige verontrustende berichten hierover op internet gevonden. Graag zou ik meer informatie hierover hebben.

Antwoord

Een zeer complex probleem. De hoofdvraag luidt of een christelijk genezingskamp voor homoseksuelen al dan niet betrouwbaar is. Hoewel ik zelf die kampen niet ken, kan ik al wel zeggen dat ik daar geen vertrouwen in heb. Kampen zijn goed voor bezinning en vorming, niet voor verandering van mensen. Daarbij komt nog de vraag of je homoseksualiteit in een korte tijd op een programmatische manier kan veranderen. Ik heb daar ernstige bedenkingen tegen.

Wat het in dit geval uiterst bedenkelijk maakt, is dat er sprake lijkt te zijn van chantage (sorry voor het harde woord, maar daar komt het wel op neer). Bekostiging van genezing wordt aangeboden onder de voorwaarde dat je vriend zich laat genezen van homoseksualiteit. Er lijkt geen sprake te zijn van vrijwilligheid bij je vriend, maar een toegeven uit dwang of overmacht. Dat is een extra gegeven dat zo'n genezingskamp niet gaat werken. Verandering van homoseksualiteit is wel mogelijk, maar essentieel is dat de betrokkene daar uit zichzelf voor kiest en gemotiveerd is. Dat lijkt mij bij jouw vriend niet het geval.

Als je meer wil weten over het specifieke kamp waar het hier om gaat en de aanpak die men daar voorstaat, raad ik je aan om hun naam en programma voor advies voor te leggen aan de National Association for Research & Therapy of Homosexuality (NARTH). Hun gegevens vind je op www.narth.com. Dit is een organisatie die op een wetenschappeliijk verantwoorde manier kennis verspreidt over homoseksualiteit en verandering daarvan door zgn. reparative therapy. Het zou nog beter zijn als de ouders, je vriend en jij samen de NARTH behanderen en gezamelijk advies vragen over hoe te handelen in deze omstandigheden. Als de weg die nu voor ligt vervolgd wordt, vrees ik dat dit in meerdere opzichten tot ernstige ongelukken gaat leiden.

Dr. J. van der Wal

Lees meer artikelen over:

geaardheid