CGK-gemeente kiezen

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Ik ben samen met mijn vriend aan het kijken naar welke kerk wij later gaan als wij gaan trouwen. Beiden zitten we in een andere CGK. We hebben een CGK-gemeente in het dorp waar ik heel graag heen wil, maar ik kan geen reden daarvoor op Bijbelse grond bedenken. Mijn gevoel is heel sterk en in die gemeente waar ik naar toe wil voel ik mij heel erg thuis. Maar het uitleggen waarom dat zo is, vind ik erg lastig. Kan u misschien helpen hoe ik hier achter kan komen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste lezeres,

Als eerste: laat het een zaak zijn die je concreet in het gebed bij de Heere brengt. “Heere, wijst U ons hierin de weg. Dat we een keus zullen maken waarop Uw zegen rust.” Vervolgens is een belangrijk ijkpunt in een eventuele toekomstige gemeente: de prediking. Is dat een prediking van één Naam (Jezus Christus), twee wegen (hemel en hel) en drie stukken (ellende, verlossing en dankbaarheid)? En uiteraard kijk je dan -afgeleid daarvan- of je je samen in het klimaat van zo’n gemeente thuis kunt voelen. Dat stel ik nadrukkelijk op de derde plaats. Ik ben bang dat dat voor veel mensen het eerste is: de sfeer in een gemeente. Ik zeg niet dat dat onbelangrijk is, maar de inhoud van de prediking is het belangrijkste.

Als je samen tot de keuze van een gemeente moet komen, moet je soms allebei wel eens iets slikken wat je minder aanstaat. En de volmaakte gemeente bestaat niet – elke gemeente ligt buiten het paradijs.

Het kan goed zijn bij aarzeling eens een gesprek aan te gaan met een ambtsdrager uit zo’n gemeente. Stel gerust een aantal open vragen: hoe denkt u hierover, hoe kijkt u daar tegenaan? Ik waardeer het zelf altijd als jongeren op zo’n eerlijke, zoekende manier op gesprek komen.

Bij ons in de gemeente hebben we de gewoonte om mensen die zich aanmelden een half jaar gastlid te laten zijn. Dan maken ze allerlei soorten diensten mee, leren ze mensen kennen en kunnen dan alsnog beslissen of dit is wat ze zoeken.

Ten slotte: laten we oppassen om de kerkkeuze te benaderen vanuit de vraag: welke kerk past bij mij? Dat is heel erg vanuit de mens geredeneerd. Dat past bij de consumptiementaliteit van onze tijd. Laat het de vraag van jullie hart zijn: waar wil de Heere ons hebben? En hoe kunnen we daar straks ook dienstbaar zijn aan Zijn kerk en Koninkrijk?

Veel wijsheid gewenst, en die mag je van God verlangen (Jakobus 1:5).

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Ds. P.D.J. Buijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Nunspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

kerkkeuze