Zaadcellen

dr. Nomen Nescio / 3 reacties

Vraag

Na een gemeenschap tussen een man en vrouw zijn er een heleboel zaadcellen bij de vrouw naar binnen gegaan. Waar blijven al die zaadcellen uiteindelijk? En hoe komen die weer uit het lichaam van de vrouw? (als ze niet voor bevruchting zorgen). Daar ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar.

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik denk dat je het beste hiervoor een leerboek over de menselijke voortplanting in kan zien. In het kort een aantal belangrijke 'mechanismen' die ervoor zorgen dat de spermacel dood gaat. In de eerste plaats de zure omgeving van de vagina; dit zorgt ervoor dat veel spermacellen dood gaan. Verder vormt het baarmoederslijmvlies een barrière voor de spermacel. Dit wordt tijdens de vruchtbare periode van de vrouw dan ook beter toegankelijk, zodat spermacellen de baarmoeder in kunnen komen. De aanwezigheid van spermacellen in de baarmoeder zorgt in het lichaam van de vrouw voor een enorme 'uitstoot' van witte bloedcellen die de dode spermacellen opruimen. Uiteindelijk bereiken maar enkele spermacellen de eileider en zal normaal gesproken 1 spermacel de eicel bevruchten (in het geval van een éénling).

Ps. Een boektip: Human Reproductive Biology. Hierin kun je veel meer lezen. Wel in het Engels, maar via deze link kun je in ieder geval het boek gedeeltelijk lezen.

Lees meer artikelen over:

sperma
3 reacties
Daniel
Spermacellen bedrijven topsport, met miljoenen gaan ze van start en er kan er maar 1 de winnaar zijn. Ik leef mee met vragensteller, zo'n mooie vraag, ik zou het graag live willen zien met commentaar van Jack van Gelder....., oooooohhhh zaadcel x gaat winnen......, wij springen allemaal op van de bank, leukere TV dan het EK voetbal.
ajk
haha, gaat wel een lange zit worden dan Daniel, de zaadcellen gaan maar een heel klein stukje per uur vooruit...
boulanger
Volgens mij verlaat het meeste sperma de vrouw gewoon door de vagina naar buiten (op de wc bijv).