Huwelijksdienst in evangelische gemeente

Ds. H. Paul / 15 reacties

Vraag

Mag je als lid van de Gereformeerde Gemeenten naar een dienst gaan in een evangelische gemeente, omdat je uitgenodigd bent voor een huwelijksdienst? Ik heb de website van de gemeente bekeken en weet dat ik het niet eens kan zijn met de inhoud van de diensten en de preken. Moet je dan radicaal "nee" zeggen (eventueel met uitleg), of toch maar gaan? Degene die me uitnodigt komt andersom voor een dergelijke dienst wel in mijn kerk. Graag een reactie van een Ger.Gem.-dominee.

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Het kenmerk van onze gemeenten is niet dat allerlei wetten en wetjes worden voorgeschreven. Er is altijd ruimte voor de persoonlijke verantwoordelijkheid. Daarom zal ik ook niet zeggen: je mag niet naar de dienst in de evangelische gemeente om een huwelijksbevestiging bij te wonen. Als het om een goede relatie gaat, die je niet voor het hoofd wilt stoten, kun je besluiten aan de uitnodiging gevolg te geven.

In alles moet het gebed een plaats hebben om staande te blijven en ook om het rechte functioneren van de Woordbediening. Je mag er niemand voor over hebben om onder een oppervlakkige leer te verkeren. Ook niet dat iemand het Woord niet zuiver verkondigt.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

15 reacties
Gerteke
Misschien moet de vraagsteller de inhoud van die gemeente niet gelijk afdoen als 'daar kan ik het niet mee eens zijn' en gewoon met een open, positieve, bindende houding naar een kerkdienst van medechristenen gaan.
EVA
Een huwelijksdienst gaat er zo i zo al anders aan toe in een evangelische gemeente dan de zondagse dienst, dat kan je dan ook van een website niet aflezen.
Het zijn vrienden en ze willen jouw er bij hebben zet al je vooroordelen aan de kant en ga er open heen, en ga er niet op letten wat allemaal niet kan vlgs " jouw" regels maar toets het aan Gods woord als je iets hoort wat je denkt dat het niet klopt.
Wens je een gezegende huwelijksdienst toe ben eigenlijk wel benieuwd hoe je het vond, en ervaren hebt (evangelie@live.nl)
Catherine
Een van onze vrienden trouwden in de r.k. kerk. Ik heb ook wel eens een r.k. begrafenis meegemaakt. Ik heb er tevoren niet over nagedacht om wel of niet te gaan.
Cloudsadmirer
Vraagstelster, het zijn gewoon Christenen hoor! Je gaat niet naar de satanskerk!!

Onderzoekt alle dingen en behoud het goede!
floddertje
Ik heb door mijn werk ook in vele andere kerkgenootschappen gezeten met rouw /trouw / doopdiensten dan die van mijzelf.
Toon respect voor een ander! Je wint daar veel meer mee in combinatie met een eerlijke levenswandel als dat huichelachtige om alles binnen je eigen kerkmuren te willen houden.
Mensen hebben die muren opgezet, Christus heeft één KERK!
43843
Fijn dat die goede vrienden Gods zegen,( samen met jou, daaraan mag je meedoen ) willen afsmeken over hun huwelijk. Alleen al voor je fatsoen moet je daar naar toe gaan.
Fijn ook dat het niet het kenmerk van 'jouw' kerk is wetten en wetjes voor te schrijven. Ontrek je dus niet aan je verantwoordelijkheid er heen te gaan.
Een huwelijk is een familiefeest en sowieso al heel anders dan een zondagse dienst. Wees blij met de blijden. En wellicht heb je iets om later eens over na te praten.
Johannes3vers16
"Beproeft alle dingen; behoudt het goede", 1 Thess. 5:21
zandkasteel
Je bezoekt toch niet alleen trouwdiensten in je eigen kerkgenootschap? Dan zouden er maar weinig mensen zijn geweest op onze trouwdag. Het is juist prachtig dat trouwdiensten, vakantiediensten etc verschillende geloven verbinden. Prachtig toch dat ze met Gods zegen hun huwelijk willen beginnen?
ostrogoot
Gewoon gaan. Fatsoen, respect en om feest te vieren
Draai je vraag eens om? Mag ik als lid van een evangelische gemeente naar een trouwerij in de ger gem met als argument dat ik het met de preken niet eens ben? Welk antwoord geef jij dan?
Ga er onbevangen heen en geniet en luister, misschien steek je er nog iets van op. Een evangelsiche dienst kan soms heel helder en verrijkend zijn.
Catherine
Ik heb fam.leden die weigerden een doopdienst van ons bij te wonen, te licht ! De zondag na het overlijden van mijn moeder, kwam mijn familie rouw in de kerk brengen. Dat was al heel wat ! Toen we buiten stonden, hoorde ik een nichtje tegen haar man zeggen: kom snel, dan halen we ons eigen kerk nog ! Ik vond dat zo beledigend, schokkend ! Hun kindertjes werden bijkans de auto ingesleurd. Hoe "vroom". Er zijn dus mensen die alleen omdat het MOET in een andere kerk kerken, en dan nog niet eens de normale beleefdheid in acht nemen. Ik schaam me voor een gedeelte van mijn familie. Heb ze er trouwens later nog over aangesproken hoor. Kreeg ik nog even dunnetjes te horen wat er allemaal niet goed was bij ons.
Race406
@Catherine: Wij hebben na onze trouwdienst ook wel opmerkingen gehoord, zo van: "Als je hier elke zondag moet zitten komt het niet goed."
Mijn reactie was: "Nee, je hele leven met de armpjes over elkaar blijven zitten, dan komt het goed! Zullen we samen eens de Bijbel lezen?" Discussie was meteen afgelopen.... :-(
Alphonsus
Wie wordt er nu eens eindelijk verstandig en laat zich nu eens niet begrenzen door een eng gevormd geweten?
Jezus die aanzat bij hoeren en tollenaars wist wat Hij van de Farizeeen kon verwachten. Toch liet Hij zich daardoor niet intimideren.
En nu is een huwelijk niet te vergelijken met de bezoeken die Jezus bracht bij de hoeren en de tollenaars, dus wat let je om te gaan.
Annah
Mijn vriendin met haar vriend mochten van haar ouders niet naar de dienst waarin ik belijdenis deed. Ze konden het er niet mee eens zijn (moet je nagaan, ik ben lid van de ggin) en ze zeiden: als je tijdens een belijdenisdienst in de kerk zit, belijd je mee dat je het ermee eens bent wat er geleerd wordt.
Ik heb me afschuwelijk boos gemaakt en bijna aan de telefoon gehangen. Me er uit eindelijk maar bij neer gelegd, het is moeilijk om een discussie aan te gaan met mensen die zo vast in hun eigen denkpatroon zitten.
Bij doopdiensten of huwelijksdiensten kwamen ze wel. Zonder er over na te praten uiteraard.
O o, wat zijn we toch christelijk.
Catherine
@Annah: hoe oud is jouw vriendin ? (en haar vriend) Op een bepaald moment mag je toch zelf je keuzes maken ?
Alphonsus
@Annah,
Eveneens veel komend in de GGiN ben ik het volkomen met je eens dat diegenen die vastgeklemd ziten in hun eigen ovetuiging (niet Bijbels gefundeerd) tot nogal discutabele uitspraken kunnen lomen.
Zelf nogal eens een huwelijksvoltrekking meegemalt in een RK kerk heeft dat mijn geweten nooit belast. Ook zal ik mijn geweten door anderen nooit laten belasten. We zijn in Christus in de vrijheid gesteld, niet om op niet passende plaatsen te zijn,
maar wel om van mijn persoonlijk geloof getuigenis af te leggen, zo dat gepast is op zeker moment. Paulus is op veel plaatsen geweest waar rechtzinnegen hem vermanend hadden kunnen tiespreken. Gelukkig voor Paulus waren deze er toen nog niet.

Doorredenerend zou je je ook nooit meer ergens kunnen begeven waat Gods geboden overtreden worden omdat je er dan deel aan zou hebben.