God niet kunnen vinden

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 1 reactie

Vraag

Ik heb veel gezondigd in mijn leven. Nu ben ik God weer aan het zoeken in de Bijbel. Dit doe ik al vier jaar. Maar ik vind Hem maar niet. Komt dit omdat ik teveel gezondigd heb? Laat Hij Zich nog wel door me vinden?

Antwoord

Beste vriend(in),

Dank voor je vraag. Je zegt dat je veel gezondigd hebt in je leven. Wie niet, zou ik willen zeggen. Ik geef je de hand. Je zoekt God, je doet dat op de juiste plek, in de Bijbel. Tot zover kan ik je volgen.

Je hebt het gevoel (!!) dat je Hem niet kunt vinden. Dat kan heel naar zijn. Voor je gevoel ziet de Heere je niet in genade aan. Zou het kunnen zijn dat je het te veel van je gevoel verwacht? De Bijbel roept ons op tot geloof. Geloof gaat vaak tegen mijn gevoel in. Al voel ik het niet, ik geloof het toch. “Al zou Hij mij doden, zou ik niet hopen?” (Job 13:15). Dat is geloof in de puurste vorm. Niet zien, het tegengestelde ervaren en toch (nochtans) geloven.

Het geloof richt zich namelijk op het Woord van God. In de Bijbel kan je nergens vinden dat je te zwaar gezondigd zou hebben. Sterker nog, de grootste der zondaren, zie 1 Timotheüs 1:15-16, is zalig geworden. Het is dus gewoon niet waar dat jouw zonden te zwaar zijn. Wie zou dat je willen wijsmaken, denk je?

Wat wel waar is, dat wie zoekt, ook vindt. En wat dacht je van deze belofte: “Als wij onze zonden belijden, God is trouw en rechtvaardig (eerlijk) om ons de zonden te vergeven” (1 Johannes 1:9). God is de betrouwbare en eerlijke God. Hij doet wat Hij zegt. Hij heeft jou al lang gevonden. Jij wacht alleen op een gevoel voor je het kunt geloven. Dat gevoel komt misschien achteraf. Je mag nu vandaag vertrouwen op dat wat er zwart op wit staat: Gods eigen Woord.

Er is er trouwens maar Eén geweest die kon zeggen dat God Zich niet liet vinden. Die Ene schreeuwde het uit: “Mijn God, waarom hebt U mij verlaten” (Mattheüs 27: 46). Opdat wij door God aangenomen en nooit meer door Hem verlaten zouden worden.

Samengevat, ik roep je op om niet te zien op jezelf, niet te graven in je gevoel, maar te bouwen op de vaste grond van Gods Woord. Daarbij hoop ik van harte dat de vreugde doorbreekt. Die vreugde is geen voorwaarde, maar een vrucht van het geloof.

Hartelijke groet,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

God zoeken
1 reactie
Gtn
Wij hebben God lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad!