Menstruatiecyclus onregelmatig

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 23 jaar, getrouwd en moeder van een meisje van bijna 1 jaar. Al sinds ik me kan herinneren is mijn menstruatiecyclus onregelmatig, maar voornamelijk de laatste 4 a 5 jaar schommelt het erg: tussen de 25 en 50 dagen. Na onze trouwdag dacht ik bij iedere lange cyclus aan een zwangerschap. Na een paar maanden was dat het geval, maar dat werd een miskraam bij twaalf weken. Na de miskraam was mijn cyclus helemaal van slag en duurde het iedere keer opnieuw minstens 50 a 60 dagen. De huisarts constateerde niets bijzonders, ook de gynaecoloog kon geen afwijkingen of bijzonderheden vinden. Een homeopaat gaf me medicatie, waardoor mijn cyclus wel iets korter werd, maar nog steeds onregelmatig. Ondertussen hoopte ik zwanger te worden, wat niet gebeurde. Toen mijn huisarts me een menstruatieopwekker gaf (welke weet ik niet precies), werd ik zwanger van onze dochter. Nadat ik gestopt ben met borstvoeding geven kwam mijn menstruatie weer op gang, maar opnieuw duurt het ontzettend lang en onregelmatig. Ik vraag me af wat de oorzaak kan zijn van dit probleem en wat ik eraan kan doen. Ik heb ook erg last van wisselende stemmingen. De oorzaak hiervan ligt o.a. in mijn verleden, waarvoor ik momenteel therapie volg bij een psycholoog. Ik hoop dat dit beterschap brengt, maar ik verwacht niet dat het mijn cyclus weer normaal maakt. Weer naar de huisarts gaan, is een optie, maar hij heeft al allerlei onderzoeken gedaan en alles is gezond. Verder heb ik geen klachten of gezondheidsproblemen. Wat zou ik nog meer kunnen doen? Is er iets mis met mijn hormonen, gezien ook mijn wisselende humeur? Of komt het doordat ik regelmatig stress ervaar (daarom ook therapie)? Medicijnen wil ik liever zo lang mogelijk uitstellen i.v.m. de bijwerkingen. Is er überhaupt wel iets aan dit probleem te doen? Mijn man en ik zouden graag de komende jaren een tweede kindje krijgen, maar met zo'n cyclus zit dat er niet in. Graag wil ik me weer fijn en stabiel voelen, maar ook mijn cyclus weer stabiel maken. Kan iemand mij a.u.b. tips geven? Ik weet echt niet meer wat ik nog kan proberen. Ook reacties van lezers stel ik zeer op prijs.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Als ik het goed begrijp dan heb jij nog nooit een periode van regelmatige menstruatiecycli gehad. Blijkbaar hoort dat bij jou. Daar hebben meer vrouwen last van. Daar kun je niet veel aan doen. De onderzoeken bij de huisarts en gynaecoloog hebben aangetoond dat er, voor zover te beoordelen, geen 'ziekte' aan ten grondslag ligt.

Natuurlijk zijn er andere oorzaken te noemen die de regelmaat van een menstruatiecyclus kunnen verstoren. Stress is daar een van. Ik ben het met je eens dat een succesvolle behandeling bij de psycholoog niet perse betekent dat je cyclus weer normaal wordt.

Je vruchtbare periode is hierdoor minder goed te voorspellen, maar het betekent zeker niet dat je niet vruchtbaar bent. Het kan dus heel goed zo zijn dat je de komende jaren wel een tweede kindje krijgt. Je bent immers tweemaal in verwachting geweest?

Vriendelijke groet,
A. Meijer

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

kinderwensmenstruatie