Transgender en christen

Herman van Wijngaarden / Geen reacties

Vraag

Is het per se verkeerd om transgender te zijn als christen? Kan dat samengaan? Ik ben een jonge vrouw en voel me man. Zegt de Bijbel daar misschien iets over? De laatste tijd worstel ik erg met alles, onder andere hiermee, maar ook met alles wat er in mijn leven gebeurd is. Ik weet het gewoon allemaal niet meer.

Iedereen haat mij. En als ik ook nog eens uitkom voor mijn genderidentiteit, wil helemaal niemand mij meer zien. Hoe vaak heb ik het al gehoord dat iedereen me haat en dat ik het niet waard ben om te leven. Zoals ik al zei, ik weet het gewoon allemaal niet meer. Help mij, alstublieft.

Antwoord

Beste transgender,

Het is wel duidelijk dat jij heel wat verkeerde signalen hebt opgevangen. Daarmee bedoel ik: signalen die niet christelijk zijn. Ik weet niet of al die dingen letterlijk zo tegen je zijn gezegd of dat je ze zo hebt opgevat, feit is dat ze niet kloppen.

Duidelijk is ook dat je méér nodig hebt dan de hulp die ik in dit stukje kan geven. Daarom raad ik je dringend aan om contact op te nemen met iemand van bijvoorbeeld Stichting De Vluchtheuvel of Stichting Schuilplaats. Ik weet zeker dat je daar een luisterend oor zult vinden, óók als je transgender bent.

Voor dit moment wil ik vooral zeggen dat ook jij het waard bent om te leven. Dat is niet omdat ik dat persoonlijk vind (dat óók wel), maar vooral omdat God dat vindt. Hij heeft jou geschapen en Hij heeft jouw heil en geluk voor ogen. Dat geluk vind je ten diepste alleen bij Hem, maar je mag er ook naar zoeken bij mensen die namens Hem jou nabij willen zijn. Als zij de Heere kennen, is het onmogelijk dat ze jou haten en dat ze jou niet meer willen zien. Je bent Gods schepsel en daarom de moeite waard – hoe je ook in elkaar zit en wat er in je leven ook mis is gegaan.

Dat is ‘zelfs’ zo als jij transgender bent. Graag zou ik erover met je willen praten wat dat voor jou betekent. Want dat is allemaal best ingewikkeld. Voel je je transgender in die zin dat je een hekel hebt aan je vrouwelijke lichaam, dus zeg maar: dat je geboren bent als man in het lichaam van een vrouw? Kort gezegd lijd je dan aan genderdysforie, wat erg moeilijk voor je moet zijn. Je ‘verdient’ daarbij alle hulp en ondersteuning.

Het kan ook dat je niet per se ongelukkig bent met je lichaam, maar dat je ondanks het feit dat je vrouw bent, wel vooral van mannendingen houdt. Dat hoeft niet erg te zijn, je hebt nu eenmaal vrouwelijke vrouwen en meer mannelijke vrouwen. Zo zijn er ook mannen die in alles vooral ‘mannelijk’ zijn en mannen die meer ‘vrouwelijke’ eigenschappen hebben. Misschien begrijpt je omgeving dat niet, maar er is niks onbijbels of onchristelijks aan om zo te zijn.

Het kan ook zijn dat het voor jou nog anders is. Hoe het ook zij, een paar opmerkingen van mij zullen je daarbij onvoldoende helpen. Durf anders naar jezelf te kijken en laat anderen daarin met je meedenken.

In alles zegen van God gewenst,
Herman van Wijngaarden

Lees meer artikelen over:

transgender