Pendelen

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Een collega van mij doet aan pendelen. Ze gebruikt het in haar werk met mensen (coaching) en ook privé, bijvoorbeeld om te bepalen welke (homeopathische) middelen er nodig zijn voor haar kinderen of huisdieren wanneer die ergens last van hebben. Volgens mij is dit occult. Klopt dit? En hoe kan ik op een goede manier het gesprek aan gaan zonder meteen veroordelend te zijn?

Antwoord

Je zou je buurvrouw eens kunnen vragen of ze niet bang is dat haar kinderen (of cliënten) op deze wijze niet occult belast raken en angsten ontwikkelen in de toekomst. Vervolgens kun je duidelijk maken hoe de Bijbel er over denkt. De Bijbel veroordeelt occultisme scherp. Dan moeten wij het maar niet beter weten...

Lees ook: 'Wichelroedelopen'

3 reacties
Jedidjas
Ja, zeker occult. Het machtigste wapen is je gebed voor haar.

Daarnaast krijg je misschien een keer een opening om in liefde uit te leggen dat dit occult is, je kunt vragen of ze het onwetend doet.
En vertellen dat jij je hoop en advies aan God vraagt in gebed.
Sma
Mooie reactie van Jedidjas. We hoeven niet altijd gelijk met onze mening klaar te staan en de ander te vertellen wat hij in onze ogen fout doet.

Soms heb ik het idee dat we heel hard proberen om bokken te laten blaten als een schaap. Maar daarmee ben je nog steeds een bok. Pas als bokken schapen worden (en dat kan bij God), gaan ze vanzelf blaten. Dan gaan ze zichzelf niet gedragen als een schaap, dan zìjn ze een schaap geworden.
Iboi
Ik zou er persoonlijk alleen iets van zeggen als het jou een keer aangaat. En dan bij jezelf houden. Ik wil dat niet omdat..... Je kan ook vragen waarom ze dit doet of hoe lang ze dit al doet? Dan kom je erachter wat iemand 'zoekt' en nodig heeft. Grote kans dat je dan ook op Christus kan wijzen. Ga niet proberen iemand te veranderen, omdat jij vindt dat je het beter weet.