Dwanggedachten en smetvrees

W.E. (Wilbert) Weerd / 1 reactie

Vraag

Ik tob al heel lang met het volgende. Ik weet niet waar deze gedachte vandaan komt. Helaas heb ik ook last gehad van dwanggedachten. Gelukkig gaat het veel beter, maar deze gedachte wil niet echt uit mijn hoofd. Een paar jaar geleden heb ik een relatie gehad. Deze relatie is voorbij. Mijn angst is ontstaan nadat de relatie al geruime tijd uit was. Tijdens onze relatie was het zo dat mijn vriend soms een zaadlozing kreeg (met kleding aan) tijdens het knuffelen (nooit gemeenschap gehad). Dat gebeurde wel vaker. Van één keer weet ik nog dat hij een natte plek had op zijn broek en dat ik toen ook daardoor een natte plek had op mijn kleding.

Nu heel veel tijd later is daardoor mijn angst ontstaan. Ik ben bang dat ik vaker zo’n natte plek op mijn kleding heb gehad, maar dat ik dat dan niet heb gemerkt en dus ook niet heb schoongemaakt of mijn kleding in de was heb gegooid. Ik ben bang dat die cellen of via mijn handen of kleding op tal van andere andere kledingstukken, sieraden en andere spullen terecht zijn gekomen. Ik heb ook mijn kast opgeruimd en toen lag al mijn kleding door elkaar, waardoor ik niet meer weet welke kleding welke kleding heeft aangeraakt. Moet ik al mijn kleding (en ook sjaals die ik om heb gehad) alsnog in de was gooien?

Het is inmiddels een paar jaar geleden van die relatie, maar toch ben ik bang dat die cellen nu nog op één van die kledingstukken/spullen zitten. Kan dat? Blijven dode cellen dan nog op die stof zitten of vergaat dat na een tijdje gewoon als het dood is?  Wat moet ik doen? Al mijn kleding in de was gooien en heel veel spullen alsnog schoonmaken?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Dank voor je vraag. Je hebt last van dwanggedachten en smetvrees (angst voor besmetting met lichaamsvloeistoffen) wat duidt op een dwangstoornis. Het zou je heel even kunnen helpen als je het antwoord op je vragen weet- en je zult even gerustgesteld zijn maar vrij snel daarna zullen de twijfels weer toeslaan en je weer nieuwe vragen krijgen. Je bent er niet mee geholpen als ik je vraag over dode cellen beantwoord.

Wat je wél helpt is therapie. Zoek hulp, mogelijk heb je een aanleg voor een dwangstoornis in combinatie met een traumatische gebeurtenis of is er veel stress in je leven. Er zijn goede therapieën voor dwangstoornissen die je kunnen helpen en ondersteunen hoe je hiermee om kunt gaan. Dit zijn problemen waar wij als mens kwetsbaar in kunnen zijn en wat je niet alleen kunt. Anderen hebben kennis en ervaring hoe je hier losser van kunt komen en minder gevangen in deze dwang. Wacht daar niet mee, want aan je vraag te zien is het de goede tijd om stappen te zetten.

Groet,
Wilbert

Tags in dit artikel:

dwangstoornis
1 reactie
kejak
Terecht dat de vraag niet beantwoord wordt; toch kan ik de verleiding om het wel te doen niet weerstaan.
Beste vraagsteller. als dat allemaal zou kunnen wat jij beschrijft , dan zou het al lang gebeurt zijn.
Maar los daarvan: zoek hulp! Echt doen hoor. Sterkte er mee!