Stemmen voor een dominee

C.A. Hoekman / 1 reactie

Vraag

Wij zijn al jaren lid van een gemeente en vacant. Ik voel de nood hiervan erg voor onze gemeente, kerkenraad en voor mezelf. Binnenkort stemmen we voor een dominee. Vele malen hebben we nee moeten horen. Dit stemt bijna tot moedeloosheid. Hier probeer ik met de hulp van de Heere tegen te strijden, want Hij weet van onze nood af.

Ik loop alleen nu erg met de vraag, hoe moet ik als gemeentelid kiezen voor welke dominee? Biddend, zult u misschien zeggen en dat begrijp ik. Maar buiten alle menselijke redenaties om, heeft u voor mij raad hoe hier mee om te gaan? Ik weet het echt niet. Ik zou zo graag de weg gaan die de Heere wil dat ik ga en geen mensenwerk. Maar hoe? Een vraag vanuit de nood geboren voor onze jeugd en de hele gemeente.

Antwoord

Beste familie en betrokken leden van de gemeente,

Dit opschrift zet ik boven mijn antwoord omdat jullie laten blijken dat het wezenlijk belang van de gemeente jullie ter harte gaat. Nu sta je voor een probleem. Binnenkort moet er in jullie gemeente gestemd worden voor een eigen dominee, uit een door de kerkenraad gesteld tweetal. Wie moet je kiezen? Een vraag die jullie, begrijp ik, biddend voor de Heere neerleggen. Ik denk dat dit de goede volgorde is, beginnen met gebed.

Echter, er komt nog een zorg bij. Jullie zijn al jaren vacant en de nood van jullie vacant zijn voel je erg, voor jullie gemeente, kerkenraad en voor jezelf. Een nood die heel concreet is, want jullie hebben al vele malen nee moeten horen op een uitgebracht beroep. Je schrijft dan: dit stemt bijna tot moedeloosheid. Met Gods hulp vecht je daar tegen, want Hij weet van jullie nood af. Alles bij elkaar genomen komt nu je vraag: hoe moet ik als gemeentelid kiezen voor welke dominee? Wat is de weg van de Heere in de keus die je moet maken?

Hoe was de weg van de Heere in Hand. 1 bij de verkiezing van een man die de plaats van Judas moest innemen in de kring van de discipelen? Door de daar aanwezige personen (120) wordt onder leiding van Petrus een tweetal gesteld, Justus en Matthias. Maar hoe weet je nu wie de man is die de Heere Zelf heeft uitgekozen? Zo heel eenvoudig lezen we dan in de Bijbel in vers 24: “En zij baden en zeiden: Gij Heere! Gij Kenner van de harten van allen, wijs van deze twee een aan, die Gij uitverkoren hebt.” En na dat gebed werpen ze hun loten en wordt Matthias gekozen. De een zal wel liever Justus gewild hebben en de ander Matthias, heel menselijk overigens. Toch waren ze het allemaal eens met de uitslag van deze verkiezing (vers 26). Ze zien hier allemaal Gods leiding in en dat geeft rust. Het lot wordt in de schoot geworpen; maar het gehele beleid daarvan is van de HEERE (Spr. 16:33).

Hoe ga je kiezen? Biddend en met deze geschiedenis in je achterhoofd. De weg van de Heere is dat je jouw keus maakt overeenkomstig de kennis die je zelf hebt van de gestelde kandidaten. De een zal dan dominee A kiezen en de ander dominee B. Het lijkt allemaal zo menselijk, maar we zijn ook maar mensjes die voor Gods oog een keus moeten maken. En als je dat in afhankelijkheid van de Heere doet moet je het verder loslaten. Hij regeert en leidt Zijn dienaren en daar schakelt Hij mensen bij in die geroepen worden om te kiezen. Wij hebben dan gekozen (het lot geworpen), maar de uitslag van de verkiezing is het beleid van de HEERE en dat geeft rust. Dan hebben wij ten diepste niet  gekozen, maar de HEERE.

Terecht merk je op dat er nood is in jullie gemeente vanwege het vacant zijn en zeker wanneer je kijkt naar de jeugd van de gemeente. Er groeien geslachten op die niet weten van de verkondiging van Gods Woord door een eigen predikant. Sommige gemeenten zijn al jaren vacant. Bij de ouderen is het dan bijna vanzelf geworden, een constatering, we hebben geen dominee. Bij veel jongeren  merk je dat deze vanzelfsprekendheid weg is. Ze willen ook een dominee, zeker in het licht van hun interkerkelijk functioneren op scholen en tijdens vakanties.

In andere kerken, van vrienden en vriendinnen, is er (bijna) altijd een dominee en in hun thuisgemeente is het heel veel leesdienst. Het is toch niet verwonderlijk dat jongeren hierbij dan een waaromvraag hebben? Laten we die waaromvraag zelf ook durven stellen, dat voorkomt in elk geval dat je jezelf bij deze ontstane situatie vanzelfsprekend neerlegt. Is het een gezonde situatie dat je vele jaren vacant bent, keer op keer beroept en keer op keer teleurgesteld wordt? Dat is een vraag voor predikanten, kerkenraden en (doop)leden van de gemeente. Laten we deze vraag durven uitspreken naar elkaar, met het diepe besef dat God Zelf de verkondiging van Zijn Woord door Zijn dienaren heeft bevolen. Denk aan Rom. 10:14 en 15: “Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien ze niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen die het goede verkondigen!”

De Heere Jezus Zelf geeft opdracht aan Zijn discipelen om de wereld in te gaan en Zijn Woord te verkondigen in Mark. 16:15 en 16:  En Hij zei tot hen: “Gaat heen in de gehele wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen. Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.”

Ik herken iets van jullie moedeloosheid. Daarom hoop ik van harte dat we het gesprek durven aan gaan. Hoe komt het toch dat er zo’n groot predikantentekort is in een aantal kerkverbanden? Ik ben geen buitenstaander. Ik heb jaren met vreugde onze gemeente als ouderling mogen dienen en veel preken moeten/mogen lezen. Moeten lezen omdat een predikant werd gemist, mogen lezen omdat  er ook vreugde was in het ambtelijk dienen en God Zijn eigen Woord wilde zegenen. Maar toch... zoveel jaren herderloos.

Daarom onderstreep ik jullie vraag met dit antwoord: vanuit de nood geboren voor onze jeugd en de hele gemeente. O, God, ontferm U over ons en over onze kinderen en over Uw kerk en schenk ons dienaren die met passie en met vreugde de Naam van onze Heere Jezus Christus proclameren als de enige Naam onder de hemel gegeven. De Zaligmaker, de Redder en Heiland, Die met zondaren wil eten en drinken.

Hartelijke groet,
C. A. Hoekman, Kapelle

Lees meer artikelen over:

beroepingswerkvacant
1 reactie
CrA
Beste vraagsteller, dhr Hoekman geeft aan hoe er gekozen dient te worden in de gemeente volgens Hand. 1.
Ik neem aan dat jullie verkiezen volgens dit voorschrift en dan toch 'nee' krijgen? Alleen het feit dat je uiterlijk volgens voorschrift beroept is niet voldoende. Waarom werd er in Hand 1 iemand tot apostel gekozen? Omdat de Schrift vervuld moest worden, namelijk dat in de plaats van Judas een ander zou komen volgens Psalm 109:8. Dit is de essentie van 'nood', dat de waarheid van van dit Bijbelgedeelte bevestigd moest worden en daarmee verbonden de waarheid van het Evangelie van Jezus Christus. Daarom kon Matthias geen nee zeggen.