Man introvert over geloofsleven

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Mijn man heeft een vrije opvatting over wat goed is t.o.v. de televisie. Ook is hij erg introvert als het gaat om het geloofsleven. Hoe kan ik dit verbeteren?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

u stelt twee vragen. De eerste is over de televisie, de tweede over het introvert zijn van uw man.

Om met het laatste te beginnen. Om bij uw man door te dringen zal heel moeilijk zijn. Iemand die introvert is, krijg je niet zomaar 'los', zodat hij zijn binnenste bloot geeft. Er zal veel liefde en geduld nodig zijn om daar door heen te komen, zo dit ooit helemaal zal gebeuren.

Wat de televisie betreft. In de eerste plaats merk ik steeds meer dat deze een vaste plaats gaat krijgen in de "Refo-gezinnen". Dat er steeds vrijer over gedacht wordt, waardoor de gevaren ervan steeds minder onderkend worden. Het is wat dat betreft helaas ook al doorgedrongen in de pastorieën, zodat die daartoe geen voorbeeldfunctie meer zijn.

Maar we hebben er toch een knop aan zitten? Dat is waar, maar met het meer en meer gewennen, blijkt de knop steeds minder te vinden zijn.

Een voorbeeld: iets is heel erg spannend, maar er wordt een vloek in gelaten. Dan zeggen we wel: eigenlijk moet die uit, dit kan niet, maar... het is wel erg spannend. Dus: we nemen die vloek op de koop toe. En naarmate dit meer gebeurt, zoveel te meer raken we er aan gewend. En de catechismus leert mij dan, dat ik even schuldig sta.

Daarbij is het dat de duivel graag gebruik maakt van dit medium. Want hoe meer wij hiervoor zitten, hoe minder wij de tijd gebruiken om Gods Woord te onderzoeken. En we verkwisten al genoeg genade tijd, daarom moeten wij het hierdoor nog niet erger maken. Daarbij geeft u al aan, dat het gevaar steeds groter wordt. We worden steeds vrijer ten aanzien van de televisie, omdat wij het gevaar niet meer zien.

Persoonlijk zou ik zo'n ding niet moeten hebben. Door onverdiende genade ben ik mijn eigen hart een beetje gaan kennen, en weet ik dat ik de knop niet zou weten te vinden, hoewel ik dat met mijn mond ook wel zou zeggen.

En daarom als dat ding er niet is, hoeft de discussie er niet te zijn over wel en niet vrijer. Dan zullen er 's avonds wat meer onderlinge kontakten (weer) gevonden worden. Want de tv vervreemd van elkaar en brengt ruzie en tweedracht in huis.

Dus dan gaat het niet meer of meer of minder vrijheid ten aanzien van de televisie, maar het zou beter zijn om u eens af te vragen: wat heeft het ons nu geschonken. Wat heeft dat ding mij nu dichter bij de zaligheid gebracht. Als we dan eerlijk zijn  tegenover elkaar, dan weet ik het antwoord wel.

De HEERE geve daarom wijsheid en eerlijkheid om voor Zijn Aangezicht dit met elkaar te bespreken.

Ds. N. P. J. Kleiberg

Ds. N.P.J. Kleiberg

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Achterberg
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

introverttv