Schreeuwen tegen mijn kinderen

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Ik schreeuw de hele dag tegen mijn kinderen. Ik weet dat dit fout is. Telkens denk ik: nu doe ik het niet meer. Maar dan ontplof ik weer en reageer het op hen af. Hoe moet ik dit stoppen? Ik weet mij geen raad meer en ben bang dat ik ze heb beschadigd voor heel hun leven. Ik denk dat ik ook er doorheen zit.

Antwoord

Zie voor het antwoord deze artikelen:

2 reacties
Maartjex23
Hi Schrijver,

Mijn naam is Maartje en ben 18 jaar. Ik ben mezelf dagelijks aan het verdiepen in het geloof. Al hoewel ik veel weet, laat ik een advies op basis vanuit het geloof over aan iemand met meer ervaring.

Dan denk je misschien nu: "Waarom schrijf je deze reactie" Ik zag jou verhaal voorbij komen op refoweb en het raakte me. Dit komt omdat ik ben opgegroeid in een (christelijk) gezin waar er dagelijks tegen mij werd geschreeuwd. Maar daar bleef het vaak niet bij. Ik kreeg veel verwijtingen en scheldwoorden naar mij toe als kind, en ik heb daar tot op de dag van vandaag nog last van. Nu weet ik natuurlijk niet hoe jullie thuissituatie precies in elkaar zit, maar ik weet zeker dat er hoop is voor jou en je gezin. Laat dit niet zomaar aan je voorbij gaan en pak de kans om desnoods elke dag je zorgen bij god neer te leggen en te bidden.

Wel wil ik een aantal bijbel teksten met je delen die de bijbel spreekt over woede en boosheid in het algemeen. Zo spreekt 1 Johannes 3:15 "Het is dus goed om even afstand te nemen en te kalmeren als je boos wordt." en Leviticus 19:17-18 roept ons op om de persoon op wie we boos zijn wel ter verantwoording te roepen, maar om niet haatdragend te worden of wrok te koesteren.
Iboi
Deze vraag had ook van mij kunnen zijn. Perfectie bestaat niet. Probeer te kijken waar je rust kan inbouwen, zodat er minder stress ontstaat. Doe een stapje terug in je werk als je dat hebt. Een dagdeel of dag minder werken als dat mogelijk is. Probeer te plannen, spullen van te voren klaarzetten enzo. Vraag hulp, ik heb sinds kort een huishoudelijke hulp 1x per week 2 uur en dat maakt zó'n verschil. Je hebt ook je partner nodig in het opvoeden van de kinderen, om hun gedrag aan te pakken en er samen voor te zorgen dat het rustiger verloopt. Probeer in contact te blijven met je kinderen.

Wat een tips van iemand die in hetzelfde schuitje zit.... Ik ben nog lerende, maar deze dingen helpen mij. Sterkte!