Geoefend volk

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Wat betekent de uitdrukking: 'meer geoefend volk'? Ik hoor een paar ouderlingen dit regelmatig aanhalen in het gebed: “Gedenk Uw meer geoefend volk.”

Antwoord

“Gedenk Uw meer geoefend volk.” Het is een zin dat voorkomt en gebruikt wordt bij de Tale Kanaäns. Ze bedoelen er mee dat een zondaar die in Christus met God is verzoend en teruggeleid aan het Vaderhart Gods mag toenemen in de kennis en de genade Gods. Hij moet wassen en ik minder worden. Alle roem is uitgesloten van de mens en dat wordt beleefd in de strijd van het geestelijke leven.

Geoefend volk, daarmee wordt bedoeld de ziel die de Drieenige God mag kennen door het zaligmakend geloof. Zij worden geoefend in Godskennis, Christuskennis en zelfkennis. Geoefend worden in de strijd met de duivel, de wereld en het eigen vlees. Dat zijn oefeningen des geloofs, het werk van Gods lieve Geest in het hart. Met deze woorden dragen zij Gods volk op aan de Genadetroon en bidden of de Heere hen dieper wil leiden in de gangen en wegen des Heeren. Bij het geoefende volk schiet alleen over: “Genâ o God, genâ, hoor hoe een boeteling pleit om genade en geen recht, alleen op grond van de verdienste van Christus.” En zij zagen niemand dan Jezus alleen!

Bij huisbezoek mag u gerust deze vraag aan hen stellen. Leerzaam en gaat het op bezoek om de wezenlijke zaken te kennen om welgetroost te leven en eenmaal zalig te sterven. Ambtelijk genieten we van dit soort vragen. Want de Tale Kanaäns kan een herleving goed gebruiken in onze tijd.

De Heere schenke u een biddend leven om ook bij dat geoefende volk des Heeren te mogen behoren.

Ds. J. D. Heikamp

Tags in dit artikel:

tale Kanaäns