De wereld was hen niet waard

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

“De wereld was hen niet waard” (Hebreeën 11:38a). Hoe moet deze tekst worden uitgelegd? Was de wereld voor de geloofsgetuigen niets waard of waren de geloofsgetuigen voor de wereld niets waard? Of een andere uitleg...?

Antwoord

Dit schrijft Matthew Henry:

“Wat zij verkregen door hun geloof? 1. Een zeer eervol getuigenis van God, de rechtvaardigen Rechter en de fontein van alle eer. De wereld was van hun niet waardig. De wereld verdiende zulke zegeningen, als deze mensen waren, niet, zij wist hen niet te waarderen noch voordeel van hen te trekken. Godlozen! De rechtvaardigen zijn niet waardig in deze wereld te leven, en God verklaart dat de wereld van hun niet waardig is. En hoewel de godlozen hemelsbreed in hun oordeel van God verschillen: hierin stemmen zij met Hem overeen, dat het niet behoorlijk is dat de godvrezenden in de wereld rust genieten zouden. En daarom neemt God hen er uit, en in die wereld, die voor hen geschikt is en ver al de verdiensten van hun werken en lijden overtreft.”