Moed kwijt

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten. Ik zit er echt even compleet doorheen. Al een tijd heb ik heel veel pijn in mijn knie. Net terug van de reumatoloog en er is gewoon helemaal niets gevonden. Ik heb de ziekte van Lyme waardoor ik veel klachten heb, onder andere in mijn gewrichten.

Ik heb het idee dat ik stil sta, dat ik niet vooruit kom. Als ik mezelf vergelijk met anderen van mijn leeftijd dan loop ik vast. Zij hebben een gezin, een eigen huis, een relatie en dat heb ik allemaal niet. Ik woon nog steeds thuis en er zijn momenten dat ik bang ben dat ik nooit een man zal ontmoeten. Ik bid de Heere daar wel voor, maar het duurt al zo lang en ik heb ook een kinderwens. Door een uitkering is het ook zo moeilijk om een huis te krijgen.

Ik las in mijn Bijbel dat de Heere mijn weg kent, maar ik ben mijn moed gewoon even kwijt. Wat kan ik doen?

Een wanhopige vrouw van 29 jaar.

Antwoord

Lieve zuster,

Dank voor je vraag. Wat betreft je zere knie en Lyme leert de ervaring dat de medische wereld vaak niet zoveel kan met deze ziekte. Een goede natuurgenezer is misschien ook een optie (ervaring!).

Je noemt heel veel zaken in je vraag. Zodra dit online komt te staan, krijg je beslist een hele rij aan goede en ook goedbedoelde adviezen. Maar daar raak je nog verder mee de put in. Als je niet oppast zak je straks weg in de modder. Daarom heb ik een ander idee: orde op zaken gaan stellen. Dat kan door middel van deze vragenrubriek wel voor een deel, maar veel en veel beter is het om dit in een mondeling gesprek te doen. Je kunt contact met ons opnemen via onze website of via vragen@refoweb.nl.

Bekijk eerst de verschillende problemen die in je vraag verborgen zitten. Wat is de meest dringende vraag of het meest dringende probleem? Denk daar over na. Het mooist is dat natuurlijk met iemand samen. Wat kan ik met dit probleem? Is het echt een probleem?  Waardoor is het ontstaan? Is er een oplossing voor?

Ik zou dan met je vraag willen beginnen zoals je die onderaan neer zet: “Ik las in mijn Bijbel dat de Heere mijn weg kent, maar ik ben mijn moed gewoon even kwijt. Wat kan ik doen? Een wanhopige vrouw van 29 jaar.”

Is dit wel echt een probleem? Ja! en nog heel groot ook!  Je ziet niet meer WIE God is en HOE God is. En ook niet wat Hij allemaal kan. Ga je eerst eens hierin verdiepen. Ga heel aandachtig het evangelie van Marcus lezen en vers voor vers overdenken wat de Heere bedoelt en wat Hij tegen jou wil zeggen. Op deze manier ga je de Heiland leren kennen.

Als je de dag begint lees je een Psalm. Heel mooi is bijvoorbeeld de reeks van Psalm 110 tot en met Psalm 118. Iedere morgen één Psalm. Het gaat niet om de hoeveelheid. Maar jij moet de weg weer vinden. Je moet weer moed krijgen en uitzicht hebben voor de toekomst. Zoals je nu zit te tobben zit daar een betonnen muur voor. En daar kom je nooit doorheen. “Roep Mij aan in de dag van je benauwdheid en Ik (dat is de Heere) zal je er uithelpen.” Het is niet hopeloos. De handen van de Heere zijn niet verkort, zodat Hij  niet zou kunnen helpen.

Kijk tussendoor eens af en toe in de spiegel om te zien hoe heerlijk jong je nog bent. En ga vooral niet zitten piekeren, maar zoek zo snel mogelijk werk. Er moet beslist wel iets te vinden zijn voor je.

Ga zoeken naar een rustige stille omgang met de Heere God. Kom op die manier tot innerlijke rust. En zoek daarna weer opnieuw contact. Mensen van Refoweb hebben mijn adresgegevens voor je.

Van harte Gods zegen en het vervolg komt over niet al te lange tijd, bij leven en welzijn.

Vriendelijke groet
Jan van Dooijeweert