Seksueel misbruikt door autistische vader

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 4 reacties

Vraag

Ik ben seksueel misbruikt door mijn vader van mijn zesde tot mijn twaalfde. Omdat mijn vader autistisch is snapt hij niet wat hij fout heeft gedaan. Ik heb het hem toch direct vergeven, ook omdat hij het zelf niet snapt. Ik heb verder een heel liefhebbende vader die altijd voor me klaar stond. Maar na vergeven hoor toch vergeten? Ik krijg het maar niet uit mijn hoofd. Wat kan ik daar aan doen? Ik wil het zo graag helemaal achter me laten. Mijn moeder is jong overleden dus die heeft me ook nooit kunnen helpen. Ik ben vanaf mijn twaalfde naar een pleeggezin gegaan. Mijn vader kon niet meer voor mij zorgen.

Groeten, vrouw van begin 30 jaar.

Antwoord

Wat verdrietig dat je naast het missen van je moeder ook nog misbruik in je jonge leven hebt meegemaakt. Je brief roept wel vragen bij me op:

-Begrijpt je vader echt niet wat hij fout heeft gedaan? Het feit dat hij autisme heeft kan maken dat hij ten diepste niet kan voelen wat het misbruik voor jou heeft betekend, maar kent hij ook echt niet het verschil tussen goed en fout? Tussen wat mag en niet mag?

-Mogelijk is het voor jou lastig om de twee kanten in je vader naast elkaar te zien. De liefhebbende vader en de vader die iets heel erg fout deed.

-Vergeven is een proces. Vaak volgt vergeving na een periode van verwerking, waarbij je je gaat realiseren wat het misbruik met jou gedaan heeft. Bij mensen die meteen vergeving schenken zie ik vaak dat ze later bij zichzelf merken nog niet klaar te zijn geweest daarvoor.

-Kun je iemand vergeving schenken die zelf meent niets fout te hebben gedaan? Je schenkt, maar de ander kan het niet aannemen, want er valt geen vergeving te ontvangen als hij meent niets te hebben fout gedaan. Waarbij ik zeker ook van mening ben dat het willen schenken van vergeving in zo’n geval helpend voor jezelf kan zijn. Maar pas als je daar ook zelf aan toe bent.

-Het is heel begrijpelijk dat je het misbruik niet zomaar uit je hoofd krijgt. Misbruik, zeker als je dit is aangedaan door iemand die je hoorde te kunnen vertrouwen, werkt door op veel terreinen van je leven. Op het gebied van relaties, vertrouwen in anderen, intimiteit, zelfbeeld, zelfvertrouwen. Daarnaast kun je ook ptss-klachten hebben, de beelden dringen zich vaak aan je op, vooral bij triggers, je kunt er over dromen/nachtmerries hebben, je kunt schrikachtig of angstig zijn en de neiging hebben veel dingen te vermijden die je doen terugdenken aan het misbruik.

-Mijn advies? Meld je aan bij een hulpverlener/psycholoog met ervaring in het behandelen van trauma/misbruik. Ik gun je een traject van verwerking waarna je het gebeurde een minder grote plaats in je leven zal innemen.

Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruikvergeving
4 reacties
Elzk
Ik heb zelf ook een vorm van autisme. Het is niet zo dat mensen met autisme geen kennis hebben van goed en kwaad of geen verantwoordelijkheid hoeven te nemen voor hun daden. Ook dat autisten geen empathie hebben is een misverstand. Je ziet wel vaker dat autisme als 'excuus' wordt gebruikt, tot in de rechtbank aan toe (ontoerekeningsvatbaar). Dat is echt onzin en schadelijk.
Samanthi
@Elzk
Helemaal eens.
Zv70
'Vergeven is vergeten' is natuurlijk ook onzin. Met dat je iemand iets vergeeft, hoe oprecht ook, heb je niet ineens een gat in je hoofd of zo.

Wel is het zo dat je, nadat je oprechte vergeving schenkt, er niet meer verwijtend op terug komt richting de dader.

Veel sterkte overigens!
Cinderella777
Hallo Elzk, fijn dat je het duidelijk maakt. Ik ben met een autistische man getrouwd en daarnaast heeft hij ook ADHD. Hij denkt dat hij achter zijn ziektebeeld kan schuilen en dan keer op keer opzettelijk zondigen. Voorheen dacht ik dat het buiten hem omging. Tot jij dit ziektebeeld toelichten. En zegt dan dat ik moet vergeven en beschuldig mij dat ik niet kan vergeven. Maar hij is God niet, en alleen God weet dat. Het is zwaar

Cinderella