Preken bij een begrafenis

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Waarom wordt er een preek gehouden bij een overlijden/begrafenis? Waar is hier grond voor te vinden in de Bijbel?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is een Bijbelse opdracht om tijdig en ontijdig Gods Woord te verkondigen. Overal waar deuren worden geopend gaan we met Gods Woord naar binnen om een preek te houden. Bij de uitzending van de apostelen en later de predikers en evangelisten krijgen ze de opdracht mee om te zaaien aan al de wateren. Wanneer wij gevraagd worden om voor te gaan in een rouw- of trouwdienst mogen we dat niet weigeren. We vinden dat een dankbaar moment om te preken. Zonder aanziens des persoons.

Gestelde vragen zijn mij niet onbekend. Ik gebruik een voorbeeld van ruim 30 jaar geleden. In het ziekenhuis te Zwolle bezocht ik een gemeentelid. Ik zat tussen twee bedden in. Sprak ook tot de onbekende man. Die was vrijgezel en schipper. Lag in de haven van Zwolle en werd met een ernstige ziekte opgenomen. Ik heb met hen beide een stukje gelezen en een gebed gedaan. Een aantal dagen later zat ik weer tussen hen beide in en zag wel dat die man ging sterven.

Na zijn overlijden werd ik door een bejaarde zuster van hem gebeld met de vraag of ik de rouwdienst wilde leiden. Als klein kind was hij nog op een zondagsschool geweest in Coevorden als zijn ouders daar lagen afgemeerd. Ze hadden thuis geen Bijbel en dat gold ook de overledenen. Het was een kleine atheïstische familie. Was een rouwdienst wel nodig en hoelang duurde dat wel niet? Ik vertelde hen graag de rouwdienst te willen leiden op zondagschoolniveau. Zo mocht het gaan met een schip in nood met Jezus aan boord. Tot mijn verbazing stonden ze tijdje later op de stoep om mij een geschenk te geven uit dankbaarheid. En de grond hiervoor ligt dus eigenlijk overal in Gods Woord verklaard. Als je dit niet wist verwijs ik je naar Gods Woord om er in te gaan lezen met een biddend hart.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl

Tags in dit artikel:

dood