De zonde straffen

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Mijn man en ik geloven dat God aan Christus de zonde van Zijn kinderen gestraft heeft en dat allen die in Hem geborgen zijn, niet zelf de straf hoeven te dragen maar dat Christus in hun plaats is gegaan. God ziet Christus aan i.p.v. de zondaar, waardoor deze vrijgepleit wordt in dit leven al, vanaf het moment van de bekering. Zelf zijn we er van overtuigd dat alle leed in dit leven geen straf is op onze zonde, als we in Hem geborgen zijn, maar wel dat God het kan gebruiken om ons te bekeren van een zondige weg. Met andere woorden: God gebruikt het leed om het ten beste te keren. Nu hadden we laatst een discussie hierover. Men zei dat God ook nu de zonde nog kan straffen aan Zijn kinderen, net zoals Hij dat deed in het Oude Testament. Niet dat Hij dit altijd doet, maar dat God vrij is om de zonde in dit leven toch te straffen, ook als er al verzoening is in Christus. Niet de eeuwige straf, maar in de vorm van leed/ziekte/sterfgevallen o.i.d. omdat er zonden in het leven zijn begaan. Niet dat dit éé op éé zo gezegd kan worden, maar dat God zeker bij sommigen straft. Het maakte ons bang, want hoe groot is dan het offer van Christus? Het offer is toch ook groot genoeg om de zonde die wij deden, doen en nog zullen doen te vergeven. Om de straf daarvoor ook weg te nemen? Want wie is goed, toch niet één... wie is zonder zonde? Dan zullen we ondanks onze verzoening met de Heiland altijd angstig moeten zijn dat er toch straf op onze zonde gaat komen. Wij vragen ons af of God ook na de komst van Christus (Nieuwe Testament) de zonden nog straft aan Zijn kinderen, net als Hij in het Oude Testament deed. Is het niet zo dat God de zonde nimmermeer toerekent als wij in Hem geborgen zijn? Niet dat wij geen zonde meer doen, maar dat wij zeker mogen zijn van Zijn genade en vergeving, ook als wij toch gezondigd hebben dat de toegang tot Christus vrij is en dat wij niet bang hoeven te zijn voor straf? Wat is dan het verschil in werkverbond en genadeverbond? Degenen die in Hem zijn mogen toch leven vanuit het genadeverbond waarin de wet geen beschuldiger is maar een liefdedienst? Alvast van harte bedankt en Gods zegen!

Antwoord

1 reactie
Daniel
Beste vragenstelster

In 2 Kor. 5 : 19 staat het volgende: “Want God was in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.” Daar hebben we een volgend aspect wat te maken heeft met ons behoud. “In Christus” is de mens die wederom geboren is. God verzoent Zich in Christus met de wereld. Dus een ieder, die vertrouwt op het volbrachte werk van de Heere Jezus, rekent Hij de zonde niet toe.

Dat zijn troostende woorden.....