Ouderling doet dienst op kerkhof

Ds. A.A. Brugge / Geen reacties

Vraag

Laatst woonde ik een begrafenis bij van een familielid die vanuit de kerk werd begraven. De dominee leidde de rouwdienst, maar tot mijn verbazing werd de dienst op het kerkhof overgenomen door een ouderling en was de dominee er niet meer bij! Ik begrijp dat de begrafenisplechtigheid wordt gezien als een verlengstuk van de rouwdienst (eredienst), daarom houden de (meeste) vrouwen ook hun hoed op, maar hoe kan een dominee dan halverwege weglopen? Of zie ik dit verkeerd?

Antwoord

In verreweg de meeste gevallen wordt zowel de rouwdienst als ook de teraardebestelling op de begraafplaats door de predikant verricht. Hij leidt de rouwdienst en spreekt op het graf. Daarnaast is het ook de gewoonte dat de predikant aanwezig is bij, wat wel de “nabegrafenis” wordt genoemd, het sluiten in de kerk van de begrafenisplechtigheid.

Zelf hecht ik er veel waarde aan om van het begin tot het einde van de begrafenisplechtigheid aanwezig te zijn. Dit voor de familie, om hen te tonen dat de begrafenis van hun geliefde, mij ernst is, en ik mij niet door tijdsdruk of een overvolle agenda laat leiden.

Nu zeg ik er bij, in normale omstandigheden. Er kunnen omstandigheden zijn dat men niet bij de “nabegrafenis” aanwezig kan zijn. Of incidenteel ook niet bij de teraardebestelling. Dit zijn dan wel hoge uitzonderingen. Aan welke uitzonderingen kunnen we dan denken? Bijvoorbeeld als de dominee een huwelijksdienst heeft afgesproken, die doorgang moet vinden. Het kan ook zijn dat de predikant ziek is en daarom na de rouwdienst naar huis gaat.

Ds. A. A. Brugge

Lees meer artikelen over:

doodouderling