Conversietherapie in Nederland

Herman van Wijngaarden / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over conversietherapie in Nederland. Als ik hier over op zoek ga op internet, zie ik genoeg petities die deze vorm van therapie willen verbieden, statements van regeringspartijen die dit willen verbieden, verhalen van ‘slachtoffers’ van deze therapie enz. Wanneer ik hier over spreek met mijn huisarts wordt mij een therapie aangeboden om te leren leven met homoseksualiteit en om jezelf te accepteren in een homoseksuele levensstijl. Verder helpt de maatschappij mij hier ook niet bij, of vrienden en familie. Niemand schijnt te begrijpen waarom je niet zo zou willen leven.

Maar wat mij bezighoudt is waarom moet het verboden worden? Ikzelf zou namelijk heel erg graag deze therapie ondergaan en begrijp niet waarom er voor mij de keuze gemaakt wordt dat ik niet deze therapie zou mogen volgen.

Mijn tweede vraag is dan ook waar kan ik dit volgen? Want ik vind wel organisaties die stimuleren om celibatair te leven, er mee te leren omgaan, maar dat wil ik niet, dat geloof ik niet. Ik geloof in een almachtige God, ik geloof dat ik mijn leven niet hoef te leven als een homoseksueel en ik zou heel erg graag daar hulp bij hebben in de vorm van conversietherapie en geen gesprekken die mij wijs proberen te maken dat het oké is om homoseksueel te zijn, om het maar wel te ervaren de gevoelens en gedachten, maar er maar niet naar te leven.

Concreet: kan iemand mij verder helpen in mijn zoektocht naar deze vorm van therapie?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik moet je teleurstellen: ik zou niet weten waar je conversietherapie kunt krijgen (terwijl ik toch wel een beetje ingewijd ben) en als ik het wist, zou ik je het adres niet geven. Want waar in het verleden conversietherapie werd aangeboden, leidde dat vaak tot grote psychische schade. Het was niet voor niets dat de Amerikaanse organisatie Exodus, die zich richtte op ‘genezing’ van homoseksuele gevoelens, zichzelf in 2013 ophief. Ze erkende dat ze beloften had gedaan die niet waargemaakt konden worden en bood excuses aan voor de pijn die ze had veroorzaakt. Als ik jou was, zou ik de wens om conversietherapie te volgen, dus loslaten. Je wordt daar niet ‘beter’ van.

Je hebt gelijk dat we mogen geloven in een almachtige God. Maar dat betekent niet dat Hij altijd doet wat wij graag zouden willen. God is in staat om kanker te genezen, maar vaak doet Hij dat niet. God is in staat om jou zeer rijk en succesvol te maken in het leven, maar  waarschijnlijk doet Hij dat niet. Dat kan ons voor grote vragen plaatsen, bijvoorbeeld over Zijn liefde, maar die laat ik nu even rusten. Belangrijk is om te geloven dat Gods almacht in ieder geval dit betekent: als je gelooft in Hem, zal niks of niemand Hem tegenhouden om tot Zijn doel met jou te komen. Ook jouw homo-zijn niet.

Als je dan zelf zegt dat je niet in een homoseksuele relatie wilt leven (zo lees ik je vraag tenminste), zit er maar één ding op: leven als single. Ik snap dat je dat niet ziet zitten, maar misschien zit daarin wel Gods almacht: dat Hij het ‘onmogelijke’ voor jou mogelijk maakt. Zo heb ik het zelf in ieder geval mogen ervaren – en met mij gelukkig veel andere christen-homo’s.

Herman van Wijngaarden