Volmaakte gebed sluit niet af met “om Jezus wil”

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Het Onze Vader wordt ook wel het volmaakte gebed genoemd. Dit gebed eindigt met het woord Amen. In Johannes 1:12 staat: “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: al wat gij de Vader zult bidden in Mijn Naam, dat zal Hij u geven.” Mijn vraag is, waarom eindigt het volmaakte gebed niet met “om Jezus wil”?

Antwoord

Beste vrager,

Een begrijpelijke vraag die u stelt. Het gaat over het allervolmaaktste gebed. Alle gebeden eindigen we met ”Om Jezus wil”. Daarmee drukken we uit dat alles wat we vragen door Christus verdiend is. Maar in het “Onze Vader” vinden we deze bede aan het einde niet. We zouden kunnen zeggen: in de Vadernaam is al de verdienste van Jezus besloten, want de Vader is in de eerste plaats de Vader van onze Heere Jezus Christus. Dat we Vader mogen zeggen is alleen om Jezus wil.

Maar daarbij komt vooral het feit dat toen Jezus ons dit gebed leerde bidden, Hij Zijn werk nog niet volbracht had. Nu mogen we nadat Christus alles verworven heeft om Zijnentwil alles vragen. Daarmee drukken we uit dat wij geen verdiensten van onszelf  kunnen opnoemen in het gebed. Het is alleen door de verdienste van Christus dat de Vader onze gebeden kan verhoren. Heel het “Onze Vader” spreekt van de verdiensten van Christus. Hij heeft de schuld betaald en de boze overwonnen en het Koninkrijk geopend. Zo mogen we ook aan het eind van het “Onze Vader” bidden: “Om Jezus, Uw geliefde Zoon. Die dit alles volbracht heeft en het Koninkrijk ontsloten heeft.” We drukken dat ook wel uit, als we zeggen: We bidden het “Onze Vader” zoals Christus ons dat geleerd heeft.

Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst,
Ds. A. K. Wallet

Tags in dit artikel:

Onze Vader