Ik wil een hoofddoek gaan dragen

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Er is over het onderwerp 'Hoofdbedekking' al veel gevraagd en veel antwoorden heb ik gelezen, maar toch kom ik er niet uit. Wat ik lees in de Bijbel (Statenvertaling) is dat wij als vrouwen ons hoofd dienen te bedekken als we bidden of profeteren. Ik denk dat dit dan betekent dat we gewoon een hoofddoek dienen te dragen tijdens de diensten zondag, maar ook als we thuis bidden of Bijbellezen e.d. Nou moet ik zeggen dat ik heel veel bid, dat wil zeggen naast het rustig gaan zitten en tijd nemen om te bidden ook bid (tegen God praat) als ik bezig ben. Dienen wij als vrouwen dan niet gewoon altijd ons hoofd te bedekken?

Ik snap dat uiterlijkheden voor God niet belangrijk zijn, maar dit gaat toch niet zozeer over uiterlijkheden? Dit gaat toch over God dienen en doen wat Hij van ons vraagt in Zijn Woord en daar verder niet over twisten? Waarom zouden we niet gewoon doen wat er staat? Het lijkt net of mensen zelf redenen gaan zoeken dat het toch niet hoeft omdat het hen zelf beter uitkomt en ze het niet lekker vinden zitten. Of is er een andere reden?

Wij gaan naar een Hervormde kerk (Gereformeerde Bond), maar ik snap niet waarom er in een paar jaar tijd van 60 procent vrouwen met een hoofdbedekking (hoed) nu nog maar 5 procent van de vrouwen het hoofd bedekt heeft. God en de Bijbel veranderen toch niet? Kan hier een verklaring voor gegeven worden? Ik ben nu nog niet gewend om mijn hoofd te bedekken omdat ik van huis uit niet opgegroeid ben met de Bijbel. Maar ik geloof nu wel dat God het zo bedoeld heeft voor ons en wil dan ook mijn hoofd gaan bedekken. Maar ben ook bang dat het aanstoot gaat geven in onze gemeente, waar steeds minder vrouwen een hoofdbedekking hebben en ik dat opeens wel ga doen. Voor mijzelf is dit geen probleem. Ik geloof dat God het vraagt van ons, maar er staat vaak ook in de Bijbel dat we een andere gelovige geen aanstoot moeten geven. Hoe kijkt u hier tegenaan?

Waarom dragen vrouwen eigenlijk een hoed en geen hoofddoek? Een hoofddoek bedekt toch beter en is toch nederiger dan zo’n grote hoed? Maar ja, dat laatste is wellicht niet Bijbels te onderbouwen en minder relevant dan mijn eerste vragen. Ik hoop toch dat er een antwoord kan komen op mijn vragen.

Antwoord

Beste vraagstelster,

De hoofdbedekking is inderdaad de laatste decennia een twistappel geweest in Hervormde gemeenten van Gereformeerde Bondssignatuur. Die kant moeten we zeker niet op. De duivel spint er garen bij, want het leidt af van de belangrijker geestelijke dingen. Paulus schrijft in dit zelfde gedeelte er niet voor niets bij: “Doch als sommigen twistgierig zijn wij hebben zulke gewoonten niet.” Het probleem is dat degenen die een hoofddeksel dragen het vaak uit gewoonte doen, zonder goede innerlijke motivatie. En omgekeerd zien velen er van af, gewoon omdat ze dat makkelijker of prettiger vinden. Maar Paulus schrijft elders: “Al wat uit het geloof niet is dat is zonde.” Daar komt bij dat wij (kerk)mensen kuddedieren zijn, dus trendvolgers. Daarom is het goed en nodig ook in jouw geval te vragen: Heere wat wilt U dat ik doen zal?

Symboolfunctie
Je hebt gelijk dat zulke  uiterlijkheden/vormen wel degelijk een betekenis hebben. De apostel heeft het over de symboolfunctie van de vrouw. De erkenning van de man als het hoofd, met daarin de erkenning aan het Hoofd van de gemeente, Christus zelf. En om die geesteshouding gaat het de apostel. Als uiterlijk teken daarvan moeten ze weer hoofdbedekking gaan dragen. Want die hadden ze uit oogpunt van emancipatie afgeworpen. Wij zijn gelijk aan de man. En dat terwijl de vrouwen in het oude oosten altijd een hoofddoek droegen.

Nu kan het zijn dat een vrouw zonder hoofdbedekking wel die goede geesteshouding heeft en omgekeerd dat een vrouw met hoofdbedekking zich mentaal gedraagt zoals die vrouwen die Paulus berispt in 1. Korinthe 11. Die geesteshouding is de hoofdzaak waar het Paulus om gaat. De Statenvertalers hebben dat goed begrepen, zie kanttekening 11 op 1 Korinthe 11. Lees maar hoe het symbool van de hoofdbedekking daarin wordt gerelativeerd.

Letterlijk nemen
Je hebt ook gelijk dat het dragen van een hoofddoek dichter bij de letterlijke opdracht van 1. Korinthe 11 komt. De palla, de omslagdoek is daar bedoeld. Wat zich niet beperkt tot de kerkdiensten, maar telkens als een vrouw bidt of profeteert. Dat roept natuurlijk wel de vraag op: zien en horen wij nog vrouwen profeteren in de gemeente? En laten we eerlijk zijn: waarom nemen we andere Bijbelse opdrachten dan niet letterlijk? Zoals: groet elkaar met een heilige kus. Of: Bidt met opgeheven handen. Dan zeggen we: ja maar dat is cultuurgebonden, dat is oosters. Zijn we niet selectief bezig als we ons alleen focussen op de hoofdbedekking?

Eens hield een predikant een lezing op de classis over de opdracht van de ziekenzalving. Hij zei: dat moet, anders ben je ongehoorzaam aan Gods Woord. Ik vroeg: zeg je dan ook tegen vrouwen in je gemeente: draag een hoofdbedekking. Toen werd hij boos.

Aanstoot geven?
Als jij in je geweten er van overtuigd bent dat je daarin moet gehoorzamen en dat doet vanuit de gelovige erkenning van de man als het hoofd en vooral vanuit de erkenning van Christus als het hoofd, ben je helemaal in de lijn van de Gods Woord. Dus doe dat gerust. Je doet dat natuurlijk niet uit werkheiligheid, maar uit liefde tot de Heere.

Je bent bang dat je anderen daarmee daarmee aanstoot geeft? Wij vertalen aanstoot geven vaak met “de ander ergeren.” Maar het grondwoord heeft een zwaardere lading. Paulus bedoelt met “aanstoot geven” dat je de ander ten val brengt, van het geloof doet afvallen. En dat doe je toch niet als jij met een hoofddoek in de kerk gaat zitten? Als jij het desgevraagd uitlegt, zal men er respect voor hebben. Zo niet, dat is dat hun probleem. Dan zijn zij niet bijbels bezig. Ze dienen jou daarin in liefde te accepteren en te respecteren.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. van Vuuren

Tags in dit artikel:

hoofdbedekking