Overprikkeld door goede vriendin

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een tienermeisje en heb een heel goede vriendin waar ik al jaren mee optrek. Door de jaren heen merk ik dat er iets is waar ik erg moeite mee heb. Ze geeft veel ‘prikkels’ af en vergt veel aandacht. Ze stelt bijvoorbeeld veel vragen en let veel op je. Je moet ook nauwkeurig zijn in je antwoorden, omdat ze bijvoorbeeld snel teleurgesteld is of juist beledigd. Ik kan dat niet zo goed handelen, dat weet ik van mezelf, en ik heb erg snel dat ik dan kortaf of chagrijnig reageer. Ik mag een kind van God zijn en daarom doet het me zoveel pijn iedere keer als ik niet aardig terug reageer. Ik doe al zo lang mijn best, maar vind het zo lastig. God vraagt ons om lief te hebben en geduldig te zijn, vriendelijke woorden te spreken en aardig te zijn. Maar dat lukt vaak gewoon niet als ik zo overprikkeld ben door haar. Het is een heel goede vriendin en ik denk dat ze zelf niet doorheeft dat ze me soms een beetje ‘moe’ maakt. Ik wil een lieve vriendin zijn voor haar en bovenal God de Vader geen verdriet doen! Hoe kan ik hiermee -in christelijk opzicht- omgaan en hoe leer ik om kalm te blijven? Om alle signaaltjes die ze afgeeft goed op te vangen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

God vraagt ons om lief te hebben zeker. Maar is dat een grenzeloze liefde waarbij jezelf zo wegcijfert dat jij er onder gaat lijden? Waar is voor jou de grens? Hoever mag zij gaan met al haar signaaltjes? En wat gebeurt er als jij eens iets níét hebt opgemerkt?

God vraagt ons om lief te hébben, zeker, maar God vraagt ons niet om alleen maar lief te zíjn. Ook openheid en eerlijkheid horen bij een goede vriendschap. Zelfs terechtwijzing, als dat op zijn plaats is.

Ga dus eens een goed gesprek aan met je vriendin, waarin jij rustig vertelt wat ‘overprikkeling door haar’ met jou doet. Maak heldere afspraken met elkaar, zodat je leert om te zien en te weten wat je aan elkaar hebt. Goede vriendschappen zijn waardevol, maar komen níét van één kant!

Succes gewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

communicatievriendschap