Glutenintollerantie en onvruchtbaarheid

dr. Nomen Nescio / Geen reacties

Vraag

Wij zijn bijna twee jaar getrouwd en hebben al geruime tijd een kinderwens. Helaas is deze tot nog toe niet in vervulling gegaan. Nu is het zo dat ik, vrouw, glutenintollerantie heb. In hoeverre heeft glutenintollerantie en onvruchtbaarheid met elkaar te maken? En is dit te controleren of dit bij mij ook het geval is? Nu zitten we elke maand zo in spanning, dan kun je maar beter weten waar je aan toe bent. Alvast hartelijk dank!

Antwoord

Beste vragenstelster,

Van glutenintolerantie, zoals voorkomt bij de ziekte coeliakie wordt verondersteld dat het geassocieerd is met een verminderde vruchtbaarheid. Dit is echter niet onomstotelijk bewezen. Een zeer recent onderzoek in een vooraanstaand wetenschappelijk tijdschrift liet echter zien dat met name in de twee jaar voordat de diagnose coeliakie gesteld wordt, vrouwen verminderd vruchtbaar zijn. Dit negatieve effect op de vruchtbaarheid wordt echter in de loop van de ziekte, dus na enkele jaren na het stellen van de diagnose, opgeheven. Hoe dit helemaal verklaard kan worden is nog niet helemaal duidelijk. Concluderend lijkt het er dus op dat er niet echt sprake is van een verminderde vruchtbaarheid bij patiënten met coeliakie.

Verder schrijft u dat u al enige tijd bezig bent met zwanger te raken. Normaal gesproken is het zo dat een jaar lang “op zwangerschap gerichte gemeenschap”, in ongeveer 70-80% leidt tot zwangerschap. Na twee jaar is ongeveer 90 procent zwanger. Normaal gesproken wordt dan ook de grens van twee jaar aangehouden voordat stellen doorverwezen worden naar de gyneacoloog voor verder onderzoek naar mogelijke oorzaken van het niet zwanger raken. Dit is een handige website met gegevens over zwangerschapskansen.

Hopelijk kun je met deze informatie wat meer. Heel veel sterkte met alles.

Ps. Het artikel over coeliakie en vruchtbaarheid is een zweeds onderzoek en heet "A nationwide population-based study to determine whether coeliac disease is associated with infertility" gepubliceerd in: Gut. 2010 Nov;59(11):1471-5.

Tags in dit artikel:

medisch