Sinterklaas spelen

Ds. J. van het Goor / 22 reacties

Vraag

Ik ben lid van een rechtse bondsgemeente. Ik werk in een openbare instelling voor verstandelijk gehandicapten in een dorpje dicht in de buurt. Nu wil men op m'n werk dat ik Sinterklaas speel. Maar ik weet niet of dit verantwoord is ten opzichte van de gemeente en wat het Woord van God zegt. Kunt u hier een helder antwoord op geven?

Antwoord

Ja, wat doe je met zo’n verzoek…? Rechtse bondsgemeente en openbare instelling, het lijkt wat moeilijk te combineren. Maar misschien is het wel een prachtcombinatie, want in een openbare instelling heb je ook volop gelegenheid om getuige van Christus te zijn; maar hoe doe je dat…? Misschien is de situatie van nu wel een gelegenheid. Nee, ik bedoel niet dat je getuige bent als je nee zegt tegen het Sinterklaas-spel. Maar dat je wel duidelijk maakt waarom je er zoveel moeite mee hebt.

Op zich is er met het sinterklaasfeest niets mis. Nuchterheid gebiedt ons te zeggen, dat het alleen commercie, commercie en nog een commercie is!! (Al wil ik wel graag kwijt, dat het qua cadeaus gekkenwerk is, vaak ten koste van de hulp aan mensen in nood.) Soms is het gewoon leuk als je er in familiekring iets aardigs van maakt met kleinigheden en een groot gedicht, waarin je elkaar eens lekker op de korrel neemt. En het pak, ach daar zie ik ook niet zoveel moeite in, hoe rooms het ook van origine is. Ik heb veel meer en ook onoverkomelijke moeite met het feit dat de ‘goedheiligman’ alles weet en alles in z’n grote boek geschreven staat. En dat gegeven moet zeer wellicht in de instelling waar je werkt (openbaar=niet christelijk) zo blijven.

Ik zou er behoefte aan hebben om Sinterklaas te ont-mytologiseren, dus van de mythe ontdoen. Dus niet de Sint die alles weet, maar Sint is een gewone man die een pak aan heeft en een baard aangeplakt en die heeft gehoord van de juf of etc… Maar, nogmaals, omdat dit wellicht onmogelijk is vanwege het feit dat de Sint als alwetende voort moet leven, kun je niet verder komen dan eerlijk zeggen wie voor jou de Alwetende is, Die groot is van ontferming en genade, onze HEERE, de Vader van Jezus Christus.

Wat de Bijbel ervan zegt? Misschien komt het wel dicht bij het eerste gebod: U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.

Als het mij te doen stond, zou ik op genoemde wijze niet kunnen meespelen voor Sinterklaas, hoewel ik met het gezellige avondje geen moeite heb. Ik wens je vreugde bij je werk als getuige van Christus.

Hartelijke groet,

Ds. J. van het Goor

Lees meer artikelen over:

Sinterklaas
22 reacties
Johan00297
Ikzelf als vader, werd geconfronteerd met sinterklaas op de kleuterschool, sinterklaas werd sowieso gevierd en besloot om dan de "regie" in eigen handen te nemen.
Een vriend de sint en ik de piet, mijn kinderen weten dat ik het ben en dat het gewoonweg een verkleedpartij is, geen strenge sint en geen boze piet maar een hoop gezelligheid en veel lachende kinderen, daarmee wil ik de onzin en de stok achter de deur voor veel ouders weghalen, kinderen hebben al genoeg om bang van te kunnen zijn, maar als het aan mij ligt in elk geval niet van de sint en piet.
adriano313
Laat U vooral niet (spottelijk)aanklagen door een gemeente of instelling. Als u vindt dat het niks voor u is, kunt U dit toch gewoon kenbaar maken. Op dezelfde manier als U zegt dat U niet van appels of peren houdt, iedereen heeft zijn eigen smaak en staat zodoende ook verre van werkweigering

Verder mag het contrast tussen Jezus als Koninklijke kindervriend of sinterklaas als goed onheilig, denk ik, van oneindige boekdelen spreken. Het is onmetelijk.

Sint en piet-cadeaus of Koninklijke Kronen staan ook niet bij elkaar op 1 lijn

Succes, ik hoop dat het gaat lukken
Race406
Sinterklaas spelen heeft NIETS te maken met de gemeente waar je lid van bent. Gods Woord spreekt ook niet over wel of geen sinterklaas (uiteraard wel in andere bewoordingen, want Sinertklaas bestond toen nog niet...).
Als jij Sinterklaas speelt en je speelt niet de Sint met het grote boek waarin alles opgeschreven staat etc, dan is er geen enkel probleem.

En het antwoord van de ds begrijp ik ook niet helemaal, want nergens spreekt de vraagsteller over het feit dat hji als alwetende Sint moet optreden...... Of de vraag staat niet volledig vermeld, dat kan natuurlijk ook zo zijn, en dan heb ik niets gezegd.. ;-)
Race406
@adriano: Ik begrijp niets van je reaktie.
Sint heeft niets te maken met koninklijke kronen of wat dan ook. Die vergelijking gaat geheel mank..
Justinus
Ik zie het ook zoals Johan00297 zijn zienswijze naar voren brengt. Ik kan me overigens niet voorstellen dat er vanuit de gemeente waar je lid van bent negatief gereageerd zal worden. Ik ben het ook eens met Raco406 / 23:55, de eerste alinea. Wat maken we het ons, wellicht onbedoeld, af en toe toch moeilijk!
AHHK76
Je moet voor je eigen geweten, in afhankelijkheid van God en Zijn Woord een beslissing nemen. Dan kun je het verantwoorden tegenover God en de mensen... Sinterklaas lijkt alles en tegelijk niets op Jezus, toch worden hem wel goddelijke eigenschappen toegeschreven, daar heb ik zelf heel veel moeite mee.

Er heeft maar één goed heilig Man geleefd
Er is er maar Eén die eeuwig leeft
Er is er Eén Die altijd geschenken geeft
Er is er maar Eén Die alles weet
Hij rijdt niet op een vaal maar op een wit paard (Openb.)
Deze Man is mij alles waard
Hij is anders als Sinterklaas
Die is gestorven helaas
Jezus kan wel het kwade vergeven
Als wij voor Hem leven
Geeft Hij het eeuwige zalige leven
Het leven hier duurt maar even
O mensen denk toch aan Hem
En luister naar Zijn stem
adriano313
@ Race406 ondanks dat je het niet begrijp gaat er nog steeds niets mank, ter verduidelijking:

Kado’s als beloning is waar de goed onheilig man om bekend staat, daar gaan alle kinderen prat op, helaas is sinterklaas niet diegene die beoordeelt of zo gul is dat je er gelukkig van wordt
Misschien dat jij kunt relativeren, maar er zijn er genoeg die bedrogen voelen dat de goed onheiligman een grap van jewelste is en waar ze nog een paar jaar van bij moeten komen. En dan heb ik het nog geeneens over de zwarte pieten, die een ware ergernis zijn voor vele Surinamers, Antillianen of andere donkergekleurden....

Het echte verhaal is dat een <u>ieder</u> de mogelijkheid heeft om in te gaan op Gods liefde. En dat door Zijn zoon, een ieder vrede met Hem <u>kan</u> krijgen. Hierdoor zal je leven in het teken komt te staan van vruchtdragen, 30, 60 of 100 voudig, op basis van je geloofsinspanningen. En een ieder kan op basis van zijn vrucht, in aanmerking komen om later gekroond te worden met koninklijke kronen (5) die je eeuwig mag dragen. Volgens mij zijn dit de kado’s waar je naar uit wilt strekken en die je je naasten gunt, en die niet in het rijtje thuis horen van een Nintendo, Playstation e.d.

Dus als je wil weten hoe het Woord spreekt, (dat was de vraag) dat is; draag vrucht en strek uit naar schatten die je in de hemel vergaard.En dit uitstrekken staat niet op 1 lijn met het uitstrekken naar een nintendo, playstion, iphone, ipad e.d.
(1 x raden waar velen zich op 5 dec naar uitstrekken)

Heb ik het zo verduidelijkt
Grt
Cloudsadmirer
adriano313,

'En dan heb ik het nog geeneens over de zwarte pieten, die een ware ergernis zijn voor vele Surinamers, Antillianen of andere donkergekleurden....'

Is dat echt zo?
Laten we de jodenkoeken dan ook maar schrappen. Net als de dame blanche. De negerzoenen zijn al vervangen door 'zoenen'.
Een beetje nuchterheid kan volgens mij geen kwaad.
adriano313
@Rinske, ja het is echt waar, er zijn er genoeg die het als iets heel negatiefs ervaren

Jij noemt het nuchterheid maar deze vervelende beleving valt volgens mij in het niet bij een jodenkoek of negerzoen (deze komt trouwens ook nergens anders in de wereld voor)
Het is dus niet mijn beleving, ik constateer het alleen maar
AHHK76
Ik ben ook eens een oudere vrouw tegengekomen die, ondanks haar christelijke opvoeding, heel bang was gemaakt voor Sinterklaas... Dat vond ze nog steeds heel erg!
Verder zijn er ook die de sprookjes over Sinterklaas horen en geloven en er later achterkomen dat het niet waar is en dan soms gaan twijfelen of de verhalen over God dan wel waar zijn...

Het is ook pure discriminatie dat Sint wit moet zijn en de Pieten zwart! Je zult maar gewoon bruin zijn van huid en uitgescholden worden voor Zwarte Piet...

Hoe het dan gewoon bij een gezellige avond zonder al dat gedoe met een kadootje en eventueel een gedicht toe.
adriano313
@AHHK76 <i>"Verder zijn er ook die de sprookjes over Sinterklaas horen en geloven en er later achter komen dat het niet waar is en dan soms gaan twijfelen of de verhalen over God dan wel waar zijn..."</i>

Precies, het is een voor de hand liggende, van de eerste plank.
Helemaal van toepassing bij ouders die hun kinderen niet zo christelijk opvoeden.
Gevolgen zijn veelal:
Als God bestaat waarom laat Hij dan ellende toe, het is gewoon een fabeltje....
Of soms heb je wel een god nodig maar dan alleen wanneer ik hem nodig hebt....

Uiteindelijk zijn ze wel allemaal doorgewinterd in alle wereldse gebruiken, festiviteiten en denkwijzen.
pannenkoek
Ik heb zelf jaren geleden voor zwarte piet gespeelt....

Even een zij spoor in, heb nog een mooi gedicht over de sint...

Hij komt!
Dat stond begin november,
in ’t centrum van een drukke stad.
Met grote letters op een poster,
dat op de sint betrekking had.
Het was duidelijk te lezen.
Het hing bovenaan een groot gebouw.
Daaronder en in kleine letters,
de datum dat hij komen zou.

Hij komt!
Dat zeggen ook de Christenen,
en meestal wordt dit blij verteld.
Dat slaat dan op de Heere Jezus,
Een dag wordt echter niet vermeld.
Wanneer Hij komt kan niemand weten.
Dat is alleen bij God bekend.
Maar dat Hij wederkomt is zeker!
Verwacht Hem daarom elk moment!
meribel
@pannenkoek, heel mooi gedicht!! Bewaar ik zeker!

Daarnaast, de sint is niet alwetend hoor...hij wordt gewoon goed geïnformeerd door zijn pieten :-)
peet228
@ pannenkoek, wat een geweldig gedicht. Hoop ik zeker ook met de kinderen te bespreken. Geweldig en wat een realiteit. Laten we hopen en dat deze gedichten, wat dicht bij de belevingswereld van niet christenen wordt gebracht, tot zegen mag zijn!!

Laten we daarnaast ons a.u.b. niet te druk maken over het wel of niet spelen van Sinterklaas. Laat ieder zijn waarde. Als iemand er redenen voor heeft om te vieren; een fijne avond. Als iemand redenen heeft om het niet te vieren; ook een fijne avond :-)
MUS
Om bovengenoemde redenen zou je dus ook wel als sint verkleed kunnen meespelen.
Het lijkt mij een Romeinen 14 afweging. ... doe het al ter ere Gods.
In 'refokringen' is de Sint wel van het roomse zuurdeeg gezuiverd, maar zoals ik lees commercieel en mythologisch nog niet...
Race406
@Pannenkoek: Mooi gedicht! Maar het komt bij mij wel een beetje over als dat overal toch een christelijk tintje aan moet worden gegeven. De bedoeling is goed, en het gedicht is echt mooi, maar ik zou het niet op pakjesavond voorlezen. Dat is gewoon een gezellige avond, en verder niets.
meribel
@race406, tuurlijk wel...alleen wat voor surprise hoort erbij ( lol ) , nouja, misschien toch maar niet
Johan00297
Ach........ hier 00297 = Aruba, hebben ze niet veel last van de "zwarte" pieten, het werd pas een probleem toen de Nederlandse mariniers voor blanke en blauwe piet gingen spelen, dat werd niet geacepteerd door zo'n beetje de hele bevolking.
Ik denk zelfs dat degene die er echt last van hebben toch een smoesje verzinnen door gebrek aan eigen vermogen tot ontwikkeling.... en dat zeg ik, een donker gekleurd iemand, tussen heel veel gekleurde mensen.
Cloudsadmirer
'Het is ook pure discriminatie dat Sint wit moet zijn en de Pieten zwart! Je zult maar gewoon bruin zijn van huid en uitgescholden worden voor Zwarte Piet...'

Nou, je zou maar blond zijn, dan heb je pas een slecht leven!;)

Waar zit'm die discriminatie dan in AHHK? Ik vind het heel multicultureel, dat willen Nederlanders toch zo graag?
AHHK76
Het is toch discriminatie... Eens las ik een advertentie, ongeveer zo:
Gezocht Sint m/v/wit/zwart en Piet m/v/wit/zwart
Die hadden het begrepen!
Heb jij ooit een witte Piet gezien en een zwarte Sint?
Maar het is waar de opmerkingen over blonde mensen zijn ook overmatig veel. Die mensen wens ik dan ook veel sterkte toe! ;-)