Verzoekingen in het dagelijkse leven

ds. D.M. Elsman / 1 reactie

Vraag

In Mattheüs 4 gaat het over de verzoeking in de woestijn. De Heere sprak tot de satan: “Gij zult de Heere uw God niet verzoeken.” In deze context snap ik de zin. Kunt u voorbeelden noemen van het verzoeken van de Heere in het dagelijkse leven?

En om concreter te zijn: is het hebben van bijvoorbeeld suïcidale gedachten ook een manier van het verzoeken van de Heere?

Antwoord

Dank je wel voor je vraag. Het Griekse woord voor verzoeken kent verschillende betekenisvelden. “Verzoeken” kan eenvoudig “proberen’”betekenen. Denk aan het Duitse woord “versuchen”. De duivel verzoekt/probeert ons tot zonde te verleiden. Onze eigen begeerte verzoekt/probeert ons mee te sleuren en te verlokken (Jak. 1:14). En als een mens God verzoekt heeft het de betekenis van: Hem uitproberen, op de proef stellen (of Hij werkelijk iets kan doen, of het wel waar is wat Hij zegt, of Hij de zonde wel opmerkt en bestraft etc.).

Het moet ons opvallen dat aan de verzoeking in de woestijn de doop van de Heere Jezus voorafgaat. Bij Zijn doop had de stem uit de hemel geklonken: “Dit is mijn geliefde Zoon.” Onmiddellijk daarop volgt de verzoeking door de duivel: “Als U Gods Zoon bent, zeg dan dat deze stenen broden worden.” Met andere woorden: “Bij Gods Zoon passen deze onwaardige omstandigheden toch niet! U kunt dat toch eenvoudig oplossen?” De duivel probeert Hem af te brengen van Zijn weg van kruisdragen en Hem te bewegen Zijn macht voor Zichzelf aan te wenden.

Vaak is het de tactiek van satan dat hij de uitspraken van God niet rechtstreeks ontkent, maar probeert daar twijfel over te zaaien. Denk aan wat hij tegen Eva zegt in Gen. 3:1: “Is het echt zo dat God gezegd heeft... (vraagteken!)?” Het is zijn doel om de mens van zijn roeping af te trekken en van God af te doen vallen.

Daarbij maakt hij gebruik (misbruik) van de situatie. Juist wanneer wij lezen dat de Heere Jezus honger kreeg, verzoekt hij de Heere met de woorden: “Als U Gods Zoon bent, zeg dan dat deze stenen broden worden.” Zo haakt de duivel aan bij onze zwakke plek, op die momenten dat wij het meest kwetsbaar (er het meest gevoelig voor) zijn.

Van betekenis in dit verband is ook het woord honger. Je kunt het woord honger naast het woord begeerte leggen; dan wordt de invulling al concreter: honger naar seks, honger naar macht, honger naar geld, honger naar wat van een ander is etc. De duivel zal proberen in te haken bij waar jouw kwetsbaarheid het grootst is, en proberen je begeerten aan te wakkeren, en dat vooral als je (geestelijk) minder sterk in je schoenen staat.

Het is daarbij goed om te bedenken dat de duivel ons wel verzoeken kan, maar dat het onze eigen begeerten zijn die ons meesleuren en verlokken; lees Jakobus 1:14-15. Hij zaait wel twijfel en praat op je in, maar Eva moest zelf van de vrucht nemen en eten. Hoe satan ook onder Gods onveranderlijk en eeuwig oordeel staat, wij kunnen hem niet de schuld geven van ons vallen in zonde; God houdt ons daar zelf verantwoordelijk voor.

Hoe kunnen wij staande blijven? Alleen in de kracht van de Heilige Geest en door het zwaard van de Geest, dat is Gods Woord (Ef. 6:17). Het valt ons op dat we in Matt. 4 eerst lezen dat de Heere Jezus door de Geest weggeleid wordt, en dat Hij vervolgens bij elke verzoeking antwoordt met het Woord van God!

Daarmee is dan ook duidelijk dat Híj, en Hij alleen, ons staande kan houden. Door in geloof op de Heere Jezus te zien, Die de duivel heeft overwonnen. Daarbij dienen wij waakzaam te zijn en een biddend leven te leiden (verg. Ef. 6:18; Markus 14:38: “Waak allen en bid, opdat u niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak”).

Nu jouw vraag over het verzoeken van de Heere. In Matt. 4:7 citeert de Heere Jezus Deuteronomium 6:16. Daar staat het volgende: “U mag de HEERE, uw God, niet op de proef stellen, zoals u Hem bij Massa op de proef gesteld hebt.” Het volk had de HEERE op de proef gesteld door te zeggen: “Is de HEERE nu in ons midden of niet?” (Ex.17:7). Met andere woorden: “als dat werkelijk zo is, laat Hij dat dan tonen.” Treffend zijn de woorden van Psalm (berijmd) 78:9 : “In ’t woest gewest uit vetter land getogen, vergramden zij des Allerhoogsten ogen, verzochten God en eisten ten bewijs van Zijne macht naar hunne lusten spijs.” Dit verzoeken van de HEERE staat haaks op geloof en vertrouwen: te weten dat de HEERE waarachtig is in al Zijn Woord, weg en werk, en op Zijn tijd hulp zal schenken.

Je vraagt: “Is het hebben van suïcidale gedachten ook een manier van het verzoeken van de Heere?” Uit bovenstaande zal duidelijk zijn dat het verzoeken van de Heere meer te maken heeft met Hem op de proef stellen, niet allereerst met het hebben van verkeerde, zondige gedachten. Met verkeerde gedachten moeten en mógen wij naar Hem toe gaan, en die voor Hem belijden. En dat júist in geloof, pleitend op het verzoenend lijden en sterven van de Heere Jezus Christus, vertrouwend op Zijn belofte dat Hij je in Zijn Zoon vergeving wil schenken.

Beste vriend, vriendin, misschien heb je het moeilijk, met jezelf, met het leven, en ervaar je de aanvechtingen van de boze. Ga ermee naar de Heere, Die ook voor jou alle verzoekingen van de duivel heeft doorstaan. Die de duivel én de dood heeft overwonnen, ook voor jou. Hij wil niet je dood, maar dat je leeft! (Ez. 33:11; 1 Joh. 5:11-12). Van Hem staat geschreven: “Wij hebben geen Hogepriester Die geen medelijden kan hebben met onze zwakheden, maar Een Die in alles op dezelfde wijze als wij is verzocht, maar zonder zonde” (Hebr. 4:15). En: “Waarin Hij Zelf geleden heeft, toen Hij verzocht werd, kan Hij hen die verzocht worden, te hulp komen” (Hebr. 2:18). Hoor je het? Hij kan ook jou te hulp komen!

Daarom tot slot nog een advies. Mocht je (vaker) last hebben/houden van suïcidale gedachten, blijf er dan niet mee rondlopen, maar praat erover met iemand die je vertrouwt, je dominee of je ouderling, of met iemand anders uit je kerkelijke gemeente. Er is hulp ook voor jou. Op Refoweb worden over dit onderwerp verschillende vragen beantwoord.

Van harte bid ik je Gods nabijheid en kracht toe.

Ds. D. M. Elsman

Tags in dit artikel:

verzoeking
1 reactie
Rembrand
Beste vragensteller,
Wanneer u worstelt met suïcidale gedachten zoek dan ook psychische hulp. Te beginnen bij de huisarts. Misschien bent u al onder behandeling. Heel veel sterkte gewenst.