De brief van Barnabas

prof. dr. P. A. Siebesma | Geen reacties | 12-10-2021| 10:00

Vraag

Hoewel de schrijver van de Hebreeënbrief officieel onbekend is, wordt door enkele theologen Barnabas als schrijver gezien door de vele overeenkomsten met “de brief van Barnabas”. Nu vraag ik mij dan af. Als Barnabas daadwerkelijk de schrijver van Hebreeën zou zijn, waarom is dan die brief wel in de canon terechtgekomen en de brief van Barnabas niet?

Wat maakt dat de brief van Barnabas als niet-canon wordt gezien terwijl die in de codex sinaïticus wel in het nieuwe testament stond en hoog in aanzien stond bij de vroege kerk? Staat er iets in de brief dat tegen de Bijbel ingaat? Of klopt het theologisch niet? Ik ben erg benieuwd waarom de keuze is gemaakt dat deze niet tot de canon behoort.

En hoeveel waarde kunnen we dan wel aan de brief hechten? Zitten er goede dingen in om te lezen? Moeten we het zien als wel waar maar niet geïnspireerd? Of moeten we het helemaal links laten liggen?

ADVERTORIAL

Geeft u straatarme Egyptische christenen een onvergetelijke Kerst?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een christelijke Egyptische familie te doneren. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u straatarme Egyptische christenen een onvergetelijke Kerst?

Antwoord

In de brief aan Barnabas wordt niet gezegd wie de schrijver is. Weliswaar stellen enkele kerkvaders dat dit Barnabas, de metgezel van Paulus, is, maar dat is niet waarschijnlijk. 

Algemeen wordt aangenomen dat deze brief na het jaar 100 is geschreven, mogelijk rond 130 na Christus. In 1 Kol. 4:10 wordt Barnabas de oom van Marcus genoemd, dus één generatie ouder. Dat hij dan deze brief na 100 heeft geschreven, ligt niet voor de hand. 

Dat kan dan ook de reden zijn dat deze brief niet in de canon van het Nieuwe Testament is opgenomen. Het is jonger dan de andere boeken van het Nieuwe Testament en dat heeft het gemeen met meerdere oud-christelijke geschriften die in de vroege kerk in hoog aanzien stonden, maar ook niet in de canon zijn opgenomen. 

Hartelijke groet, 
Prof. dr. P. A. Siebesma

Lees meer artikelen over:

apocriefcanoniek
Dit artikel is beantwoord door

prof. dr. P. A. Siebesma

  • Geboortedatum:
    17-02-1954
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
10 artikelen
prof. dr. P. A. Siebesma

Bijzonderheden:

Docent Hebreeuws en Oude Testament CHE; hoogleraar godsdienstwetenschappen ETF


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Pijnlijk litteken van bevallingsknip

Op internet kan ik er niet veel over vinden en naar de huisarts gaan vind ik gelijk ook zo wat, maar mijn vraag gaat over het litteken van de knip na de bevalling. Het is ruim tien jaar geleden dat ik...
Geen reacties
11-10-2022

Beste dominee C. Harinck. Afgelopen zondag had u het in uw preek over het geloof dat we in de Heere Jezus Christus moeten hebben en niet alleen in Jezus! (...)

Beste dominee C. Harinck. Afgelopen zondag had u het in uw preek over het geloof dat we in de Heere Jezus Christus moeten hebben en niet alleen in Jezus! Ik begreep alleen niet goed wat nu het preciez...
Geen reacties
11-10-2007

Vrouw vindt het moeilijk over geloof te praten

Mijn vrouw en ik houden zielsveel van elkaar. Dat gezegd hebbende, er zijn ook moeilijke dingen in ons huwelijk. Mijn vrouw vindt het moeilijk om over haar geloof te praten. Daar kan ik allerlei oorza...
2 reacties
11-10-2016
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering