Gevolgen van misbruik in verleden

Ds. P. van der Kraan / 2 reacties

Vraag

Al een aantal jaar durf ik bijna geen nieuwe films te kijken of in een omgeving te zijn waar een tv veel aanstaat, omdat ik zo boos kan worden bij het zien van seksistische scenes. Ik voel mij dan meteen zo verschrikkelijk ongemakkelijk en ik word er boos van dat vrouwen op zo'n manier in films worden neergezet. Misschien heeft het ook door misbruik in mijn verleden te maken dat ik er zo heftig op reageer. Het belemmert echt een deel van mijn leven en het leven van mijn man. Kunt u mij vertellen hoe ik hier mee om moet gaan? Als christen mag je boos worden over het onreine in de wereld, maar hoe valt er nou te leven met zulke boosheid en een onveilig gevoel? Ik heb al vaak hierover om wijsheid gebeden, maar dit onderwerp heeft nog nooit rust gevonden in mijn hoofd.

Antwoord

Beste vragenstelster

Misbruik in de kinder- of puberperiode maakt veel meer kapot dan je je bewust bent en beschadigt de meest basale gevoelens van het menselijk bestaan, zoals veiligheid. Ook je gevoelsleven ligt overhoop en je weet er maar moeilijk richting aan te geven. De beschreven boosheid bij het zien van seksistische scènes is zeer waarschijnlijk een uiting van gevoelens van machteloosheid. Waarschijnlijk richt zich die boosheid op de dader die het misbruik van jou op zijn naam heeft staan. Omdat je niet schrijft hoe er nadien met dat misbruik is omgegaan, of er aangifte is gedaan en of de dader is berecht en/of gestraft, is mij niet helder hoe die periode uit jouw leven is verlopen. Maar gelet op je gevoelens en reacties lijkt mij dat nog allerminst het geval. En ja, dat heeft ontegenzeggelijk ook zijn weerslag op het (intieme) huwelijksleven.

Is er sprake geweest van hulpverlening na het genoemde misbruik en is dat afgesloten of loopt dat nog? Naar mijn gedachte zijn de zaken die samenhangen met het misbruik nog lang niet verwerkt en zou (eventueel nieuwe) hulp hard nodig zijn om in ieder geval de dingen een plek te kunnen geven en er minder heftig op te reageren dan je nu doet. Als dat niet gebeurt, kun je wel bidden, maar dan geldt ook dat we gebruik dienen te maken van de mogelijkheden die voorhanden zijn. Maar nogmaals: omdat je verder geen bijzonderheden noemt, kan ik ook niet concreter op je vraag ingaan dan ik in het voorgaande heb gedaan.

Wijsheid, sterkte en een hartelijke groet,
Ds. P. van der Kraan

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik
2 reacties
AHHK76
Beste vriendin,
Moeilijk dat het verleden nog zo'n last voor je is en zo'n schaduw legt op jullie leven. Ik sta van harte achter het antwoord en ik hoop dat je goede hulp vindt of krijgt. Maar ik denk ook dat wij het niet normaal hoeven te vinden dat zulke intieme dingen open en bloot worden getoond en dat vrouwen neer worden gezet, als lustobjecten. Het is gewoon erg dat onze samenleving zo erg geseksualiseerd is. Maar ik hoop wel dat het minder zwaar wordt voor jullie samen door goede hulpverlening. Sterkte!
hansa
Helemaal eens met AHHK76. Ik voel me persoonlijk aangetast in mijn vrouw-zijn bij het zien van zoiets. Daar kan ik zo verdrietig en ook boos om worden. Toch heeft dat geen oorzaak vanuit mijn verleden. Maar het zou niet normaal moeten zijn dat vrouwen zo open en bloot te kijk gezet worden. Je kunt er vaak niet omheen, dus oefen ik mezelf om de andere kant op te kijken. Vraagstelster wijsheid en sterkte gewenst, want als nare herinneringen daardoor boven komen, wordt het wel heftiger. Ik denk ook dat het goed is als een deskundige je wat handvaten aanreikt om er beter mee om te leren gaan.