Kaartje sturen naar ongelovige zieke

J.M. Strijbis / 6 reacties

Vraag

Een kennis van mij is ernstig ziek. Deze persoon is ongelovig. Ik wil een kaartje sturen en daarop graag iets meegeven over God. Ik vind het wel een beetje eng omdat ik niet weet hoe deze persoon het op zal pakken. Ik ben bang dat het misschien veroordelend overkomt of dat het deze persoon boos maakt. Hoe ik de boodschap het beste kan brengen?

Antwoord

Ik neem aan dat die kennis weet dat jij gelovig bent. Hij zou mogelijk zoiets dus kunnen/mogen verwachten. Het lijkt mij voor hem/haar alleen maar fijn als jij met hem meeleeft.

Je kunt er voor kiezen om een kaart met een voorbedrukte tekst te sturen. In de winkels (of via internet) zijn prachtige voorbedrukte kaarten beschikbaar. Aan de binnenkant zou je dan iets persoonlijks kunnen schrijven, zonder verdere boodschap, want die is al voorbedrukt aan de voorkant meegegeven. Dat persoonlijke zou je kunnen besluiten met Gods Zegen toe te wensen.

Je kunt ook een kaartje sturen zonder voorbedrukte tekst en daar zelf de boodschap in schrijven. Ik adviseer je dan om de boodschap vanuit Gods Woord mee te geven. Als iets het moet doen in het leven van een mens, dan is het Gods Woord zelf. Zoals de Heere Jezus mensen tot het heil uitnodigde, zo mogen wij het ook doen. Daarbij mag je Zijn woorden gebruiken. Je bent wel verantwoordelijk voor de toon en de liefde, maar je bent niet verantwoordelijk voor de ontvangst bij de ander.

Je kunt hem ook schrijven dat je voor hem bidt of de Heere troost en kracht wil geven. Hopelijk helpt dit je in je overwegingen. Van harte Gods Zegen en wijsheid toegewenst.

Groetjes,
J. M. Strijbis

6 reacties
Jedidjas
Bid ervoor en kijk wat God op je hart legt
Samanthi
Ik heb hier ook over geworsteld, ik heb toen de voetstappen op het strand gestuurd, de man was er erg blij mee, net voor zijn sterven was er een nachtzuster die met hem gebeden heeft, dat was heel wonderlijk.
Pubermoeder
Vindt zelf gedichtjes wel heel mooi en veelzeggend soms. Zoals deze heb ik al een paar keer bij een ernstig zieke gedaan:

God is getrouw

Er is geen nacht zo zwart, er is geen leed zo zwaar
Of God wil die verlichten en verzachten.
Hij heelt de wonden, geeft vermoeiden krachten.
Hij is getrouw, Hij maakt Zijn woorden waar.

Er is geen angst zo diep, er is geen smart zo groot
Of Jezus wil ze troostend mee beleven.
Er is geen schuld zo groot, of God wil die vergeven.
Hij leidt ons en Hij draagt ons door de dood.

Er is geen mens zo ziek of Christus kent zijn pijn,
Er is geen stem zo zwak, of Christus zal hem horen.
Er is geen vraag zo zacht, God weet die reeds tevoren.
Geen mens die naar Hem vraagt zal ooit nog eenzaam zijn (Jeremia 29:13)

Misschien hebben andere lezers ook nog tips. Ben zelf ook wel benieuwd eigenlijk. Iedereen heeft er weleens mee te maken. Sterkte!
AHHK76
@pubermoeder, wat een mooi gedicht!
Weet je ook wie de schrijver is?
Pubermoeder
Het gedicht komt uit 'Dit is mijn troost' van E.IJskes-Kooger
kip
prachtig gedicht

hoop dat degene die dat krijgt jaloers gemaakt zal worden en God gaat zoeken tot zn eeuwig heil