Omgaan met dochter met pestverleden

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Wij hebben een vraag over onze dochter. Zij heeft een vervelend pestverleden en heeft daardoor weinig echte vriendinnen gehad. Nu heeft ze een aantal jaren een vriendin waar ze bijna dagelijks mee afspreekt. Dit is geen kerkelijk meisje. Sinds een half jaar weten wij dat zij af en toe bij elkaar seksuele handelingen verrichten. Zij hebben het erkend en beloofd het nooit meer te doen. Ze waren er beiden erg van geschrokken toen wij er achter kwamen. Toch ontdekten wij afgelopen weekend dat het weer gebeurde.

Wij hebben haar geadviseerd om afstand te nemen van deze vriendin omdat zij elkaar tot zonde verleiden. In een eerlijk gesprek met haar en haar vriendin (apart van elkaar) gaven ze beiden aan dat ze geen lesbische gevoelens hebben en weer gaven ze aan dat ze fout zaten en dat het nooit meer zal gebeuren. Wij menen dat het veiliger is voor beiden dat ze dan afstand nemen van elkaar, eventueel wel ontmoeten, maar altijd waar anderen bij zijn.

Onze dochter vindt dat erg overdreven en zegt dat het getuigt van weinig vertrouwen in haar. Zij is zelf altijd iemand geweest die de grenzen heeft opgezocht. Uiteindelijk moeten wij haar loslaten, ze is volwassen volgens de wet, maar ze heeft haar hart nog niet aan de Heere gegeven en om haar dan zo los te laten valt ons zeer zwaar. Alleen de Heere weet hoeveel gebeden er voor haar liggen aan Zijn Troon. Hij weet ervan, dat ervaren wij, maar de strijd is zo heftig.

Onze vraag is, doen wij er goed aan om haar te adviseren om afstand te nemen van deze vriendin ondanks dat ze beterschap belooft? Ze heeft depressieve neigingen door haar pestverleden en heeft onlangs gedreigd met zelfmoord omdat ze niemand overhoudt. Op ons voorstel om met wie dan ook, wie ze wil -ouderling, predikant, oom, tante, psycholoog of wat dan ook- als vertrouwenspersoon te praten wil ze niet in gaan. Wij waarderen uw advies heel erg hierin, mogelijk kunnen wij dan uw antwoord ook laten lezen aan haar.

Antwoord

Beste betrokken ouders,

Dank voor uw zorgvolle vraag. Je wilt voor je dochter het beste. Die zorg blijft ook als zij voor de wet al volwassen is. In lichamelijke (en geestelijke) ontwikkeling is ze wellicht nog niet volwassen. Daar kan haar donkere pestverleden mee te maken hebben (gehad). Heel vervelend voor haar. Ook als ze dat nu nog met zich meedraagt. Daarom is persoonlijk contact heel belangrijk. Met u als ouders en ook met een goede vriendin. Ik zou adviseren dat niet te verbieden, maar haar proberen  het vertrouwen te geven. Om (verder) isolement te voorkomen! Creëer een sfeer van veiligheid en geborgenheid. Daarin kan haar eigen persoonlijkheid en identiteit zich (verder) ontwikkelen.

Seksuele handelingen met die vriendin (ook al was dat geen lesbische relatie) kan inderdaad  niet. Daar kan zij in zondigen. Het kan echter ook zijn dat dit bij haar nog een (verlaat) puberaal gedrag is. Ook daarin kun je uiteraard  zondigen, maar bij een verdere, normale ontwikkeling naar volwassenheid gaat dit vanzelf voorbij.

Belangrijk voor uw dochter is m.i. dus  een versterking van haar persoonlijke identiteit. Daar hoort een goede verhouding met ouders bij, maar ook met vrienden en vriendinnen. En bovenal met de HEERE en dus in de christelijke gemeente.

Bijzonder fijn  dat u daar ook voortdurend om bidt. Moge de Heere het verhoren en hart en leven van uw dochter gaan bepalen! Dat hebben wij niet in eigen hand. Dit wel: houdt een goed en open contact met uw dochter. Geef ook een stukje zelfvertrouwen, in afhankelijkheid van Gods bescherming.

En een gesprek met een (christelijke) life-coach zou ik gelet op de situatie toch aanbevelen. Een verantwoord iemand van buiten gezin en familie kijkt nog weer anders tegen de ontstane impasse aan en kan soms op een andere verantwoorde manier verrassend leiding geven.

Ik wil u danken voor uw inzet en zorg en  toewensen de zegen van de Heere! Voor uw dochter en voor u zelf.

Met meelevende groet,
Ds. H. H. Klomp

Lees meer artikelen over:

dochter