Bezorgd om eeuwige bestemming van ouders

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Ik ben in december 2020 mijn beide ouders verloren, vader aan corona en moeder door verdriet. Ze zijn beide met het geloof opgevoed en daarbij ook gedoopt, belijdenis gedaan en getrouwd in de kerk, maar in de loop van de jaren door bepaalde omstandigheden van kerk en geloof gegaan.

Ik ben zelf pas sinds een jaar of vier terug tot geloof in Jezus gekomen, maar ben nu best bezorgd of ik ze wel ooit terug zal zien als mijn tijd gekomen is. Ze leefden niet met de Bijbel, maar toch denk ik wel dat Jezus ze bij stond. Zeker mijn moeder die al 20-25 jaar gezondheidsproblemen had en -zoals ze zelf zei- vertrouwde op Jezus. Mijn vader heeft mijn moeder steeds verzorgd, een liefdesdaad. Maar hoe kan ik weten of vertrouwen waar ze nu zijn?

Antwoord

Geachte vraagsteller of vraagstelster,

Wat je aan de orde stelt is een ingrijpende geloofsvraag.  Juist doordat je zelf tot geloof in de Heere Jezus bent gekomen weet en zie je hoe belangrijk Hij is.  Paulus zegt het in 2 Timotheüs 4:8 heel kernachtig. Het gaat om het liefhebben van de verschijning van de Heere Jezus Christus. Nooit kunnen we onverschillig staan t.o.v. de grote betekenis van het geloven in en volgen van de Heere Jezus Christus.

In het grote werk van Hem verdampen al onze gedachten over goede werken van ons die een erkenning zouden verdienen van God. Paulus zegt na zijn bekering dat hij alles wat hij meende te presteren voor God als schade en drek had leren achten: Filippenzen 3:8.

Als wij zo naar Christus luisteren ontdekken wij dat er niemand is die uit zichzelf naar God vraagt. Niet wij hebben God uitverkoren, maar God heeft ons uitverkoren. Niet wij hebben Hem liefgehad, Hij heeft ons liefgehad. En dan gebiedt de Heere Jezus Zelf dat wij niet moeten oordelen, want wij zijn geen hartenkenners. Dat is God alleen.

Ik vind dat een heel bevrijdend woord van de Heere Jezus. Wij mogen alles aan Hem overlaten. Ik las eens een heel indringend gebed. Iemand was bang dat hij of zij niet in het Levensboek van God geschreven zou staan: Openbaring 20:12. En toen begon die persoon te bidden. Heere, als ik er nog niet in sta, wilt mij er dan om Jezus’ wil nog inschrijven?

Geliefde broeder of zuster, laten wij niets bij onszelf zoeken of bij de mensen. Daar vind je het niet en wat je er vindt is geheel onzeker en vol tekorten. Bekend en onbekend.

Maar laten we onze toevlucht nemen tot Christus, tot Zijn Woord en ons laten verlichten en leiden door de Heilige Geest. Op Zijn wonderlijke en krachtige wijze zal Hij je rust geven. Hij zal alles van je overnemen. Dat heeft Hij beloofd. Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven. Mattheüs 11:25-30. Daar horen ook jouw zorgen en vragen bij. We kunnen nooit klein genoeg van onszelf denken en nooit groot genoeg van de Heere.

Het is echt waar wat er in Jakobus 1 staat. Vers 5: Als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan een ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt en ze zal hem gegeven worden.

God troost zoals geen mens troosten kan. In deze weg zul je heel veel zegen ontvangen en ervaren.

Hartelijke groet en de Heere bevolen,
Ds. B. J. van de Kamp,
Harderwijk

Tags in dit artikel:

hemel