Hiernamaals van opa en oma

Dr. C. A. van der Sluijs / 2 reacties

Vraag

Binnen een jaar tijd zijn mijn opa en oma overleden. Binnen hun familie werd weinig over het geloof gesproken. Wel gingen ze naar de kerk en zijn ze er mee op gegroeid. Nu is mijn vraag in hoe verre je er bezig moet/willen zijn over hun hiernamaals. Als er toch een zekerheid is dat ze een band met het geloof en God hebben gehad, mag je er van uitgaan dat ze behouden zijn voor de eeuwigheid? Zelf vond ik het moeilijk om directe vragen te stellen over hoe ze hier over dachten. Misschien dat meer mensen hier mee worstelen die een geliefde(n) moeten missen.

Antwoord

Je spreekt met liefde en betrokkenheid over je overleden opa en oma. Dat waardeer ik. Die betrokkenheid gaat over de dood heen: “Waar zullen ze nu zijn?” Tegelijk vraag je je af of je je hier wel zo sterk mee bezig mag houden. Ze hadden immers toch “een band met God en met het geloof?!” Ze gingen immers naar de kerk en zijn er mee opgegroeid.

Maar lieve vriend/in, dat zegt niet alles. Om voor eeuwig zalig te worden is er bekering en wedergeboorte nodig. Daarom zou ik er niet zonder meer van uit gaan dat ze behouden zijn. Zeker, we laten het oordeel aan God over. Maar de ernst ten aanzien van een en ander kan niet genoeg benadrukt worden. De mogelijkheid bestaat dat God zegt: “Ik ken u niet vanwaar gij zijt.” Lees eens rustig voor je zelf Luk 13:24-28. Aangrijpend! Vind je niet?!

Tegelijk zegt Jezus hier: houd je er niet bezig hoeveel van de anderen wel zalig worden, maar “strijd gij om in te gaan”. Als je het eigendom van Christus bent geworden, dan kun je het ook in Gods handen laten wat er van hen zal worden die je lief waren.

Met hartelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Lees meer artikelen over:

doodhemel
2 reacties
juni
vragensteller,u krijgt een echt antwoord. Vraag de Heere of u met Hem eens mag worden.

Niemand kan elkaar missen,t,is anders om gek van te worden,als je aan de hel denkt,waar men nooit meer uit komt. weet je het niet zeker,waar iemand heen is gegaan,,dan kan de Heere rust geven,t,gaat alles om Zijn eer.

k,hoop en wens dat u kan laten rusten,soms is er erg veel gebed nodig,om daar te komen.
Ryle
Goed antwoord. Denk er ook veel over na. Maar je weet toch nooit wat er in je opa en oma afgespeeld heeft. Ik heb ook een oom gehad die heel heel erg stil was en oppervlakkig naar buiten toe, en uiteindelijk bleek dat hij er heel veel mee bezig was. Dus dat is de ene kant, je weet het nooit.
Maar, het antwoord van ds. is wel een goed en eerlijk antwoord. Ik zou het proberen achter je te laten en te laten rusten en zelf zorgen dat je er komt en als je dat weet anderen te winnen.