Overtuiging en levensstijl van refo's

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Voor een opdracht op school verdiep ik me in een sociologische groep (als ik het zo mag noemen) naar keuze. Ik heb hierbij specifiek gekozen voor de overtuiging, gebruiken, en levensstijl van bevindelijk-gereformeerden, de mensen die men refo's noemt, want dat staat ver af van de meeste mensen die ik ken en dat vind ik interessant. Ik heb geconcludeerd (verbetert u mij als iets niet klopt) dat deze vooral naar kerken uit de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland gaan. Ik stel mijn vraag dan ook aan een dominee uit één van deze bevindelijke kerken.

Ik heb al aardig wat info verzameld om een fatsoenlijk werkstuk te schrijven, maar ik vind het oneerlijk om over een groep mensen te schrijven zonder dat deze mensen er iets over te zeggen hebben. Ik wil tenslotte geen verkeerd beeld geven. Ik zou graag van van een dominee zelf een korte beschrijving willen hebben van zijn overtuiging en hoe deze verschilt van die van christenen in andere kerkverbanden. Ik vond dat zelf moeilijk om te doen, omdat ik een ongelovige achtergrond heb en nooit een christen heb gesproken, en dus niet wist wat belangrijk was uit wat ik las op internet. Vaak snapte ik ook niet wat er bedoeld werd, omdat er termen gebruikt werden waar ik niet bekend mee ben. Als dat mogelijk is zou het fijn zijn als u niet te veel woorden gebruikt waarvan u verwacht dat een niet-christelijke zestienjarige ze niet kent (of er anders een uitleg bij geeft).

Antwoord

Beste vraagsteller. De reformatorische gemeenschap is flink breder dan de twee kerkgenootschappen die je noemt. Mede daarom lijkt het ons verstandig dat je met iemand uit ons vragenpanel contact opneemt en met hem of haar persoonlijk, via Skype of mail, contact legt en je vragen stelt. Wij willen hierin wel bemiddelen. Je kunt met ons mailen via vragen@refoweb.nl

Redactie Vragenrubriek