Kerkmuur (Oud) Gereformeerde Gemeenten

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Aan een predikant van de Gereformeerde Gemeenten. Ik loop al een tijdje met iets... en dat is het volgende. Ds. Meeuse stelt in een boekje over de leerverschillen tussen de Ger. Gem. en andere kerkverbanden dat er géén wezenlijke leerverschillen zijn tussen de Ger. Gem. en Oud Gereformeerde Gemeenten (OGG). Waarom zijn er dan nog twee verschillende kerkverbanden?

De OGG is destijds naar een eigen verband gegaan vanwege de ambtskleding en de berijming van Datheen. Maar er zit nu geen verschil meer in ambtskleding én er zijn ook nu kerken daar waar ze gewoon 1773 zingen. Waarom nog die kerkmuren?! Zou u willen proberen daar iets aan te doen, want o waarom die muren? In de Kerk met een hoofdletter zijn er toch ook geen kerkmuren?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De kerkelijke verdeeldheid is een ingewikkeld probleem. Naast leerstellige zaken spelen er persoonlijke belangen een rol in. Dat is ook van toepassing op destijds ontstane scheiding tussen Boone en Kersten. In de loop der jaren verdwijnen de scherpe kanten en blijft er weinig wezenlijks meer over. Toch komt er geen hereniging.  Mensen kunnen wel breken, maar niet genezen. Alle mooie pleidooien ten spijt, blijft de verdeeldheid. God kan die alleen wegnemen en daar zal verdrukking voor nodig zijn.

Ook moeten we niet vergeten dat een geforceerde eenheid geen heil brengt. Denk maar  aan de PKN. Eénheid moet een fundament hebben. Het gezamenlijke element van leer en leven. Er  kunnen mooie boekjes worden geschreven, maar  ieder denkt bij éénheid aan zijn eigen opvattingen over de ware leer en het christelijke leven. Het gebed blijft over en de wetenschap dat straks Efraïm Juda niet meer zal benijden en Juda Efraim niet meer zal benauwen.

Ds. C. Harinck

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kapelle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus