Yin yang-kamer

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Ik heb een misschien wat rare of te ver gezochte vraag. Ik verbouw mijn kamer en wilde de ene kant wit en de andere kant zwart maken. En dan juist aan de zwarte kant witte spullen en aan de witte kant zwarte spullen. En nu bedacht ik mij ineens dat het zogeheten yin yang-logo ook zulk soort contrasten heeft en ik weet dat er christenen zijn die geen yin yang-tekens dragen vanwege geloofsovertuigingen. Moet ik dan afzien van het zwart-witte kamer idee omdat het opgevat kan worden als yin yang (dit is niet de intentie) of kan ik dit idee uitvoeren?

Ik merk aan mijzelf dat ik bij steeds meer dingen ga zoeken naar manieren waarop het misschien wel tegen God Zijn wil kan zijn. Dat kan ik doen bij de kleinste dingen. Nu weet ik niet of dit juist goed of fout is om te doen? Is het misschien teveel van het goede of juist te weinig?

Antwoord

We hebben een ouderling gevraagd waarom hij een wit overhemd onder zijn zware pak droeg en daarop weer een zwarte stropdas. Het had volgens hem geen relatie met de kosmische dualiteit. Zijn predikant met zwarte toga en witte bef, ontkende eveneens een relatie met deze Chinese krachten. Ze waarschuwden beiden vooral voor zwartwit-denken. Er is namelijk ook een groot grijs gebied... Lees maar veel de zwarte letters (op wit papier) in de Bijbel, want het borstwapen van het geloof zorgt ook voor nuchterheid (1 Tessalonicenzen 5:8).

6 reacties
Naturel
Ik vind dit een ontzettend onprofessioneel antwoord , alsof de vraagsteller niet serieus wordt genomen.
Rembrand
Wat een krachtige, verfrissende en empatische reactie. Dit kan helpen om tijdrovend getob te doorbreken.
drernie
Hahahaha, mooi antwoord op één van de vele vergezochte/merkwaardige vragen op deze site.
schoenveter
Hoewel het antwoord een beetje de spot drijft met de vraag, laat het ook met een knipoog zien hoe je in bepaalde zaken kan doordraven (en dat is in de maatschappij steeds meer geworden de afgelopen jaren). Ik zou het ook aanbevelen om het zo te lezen. Het antwoord geeft een duidelijk contrast, terwijl 'nette' woorden als 'lauw' en onduidelijk bestempeld kunnen worden.

Zo zit er dus ook weer 2 kanten aan het antwoord... Belicht het positieve, niet het negatieve.
Ellenoor
De onderliggende vragen (die in de tweede alinea boven komen) verdienen juist wel een serieuze reactie. Je kunt vinden dat het vergezocht is om je hier druk om te maken, maar dat vermoedt de vraagsteller zelf ook al. Toch is hij/zij bang om in dit soort gevallen te zondigen.
Ik zie zelf ook geen probleem in een zwart-witte kamer, omdat ik denk dat God ons gedrag niet op die manier beoordeelt. Tegelijk is vanuit de Bijbel ook wel duidelijk dat je dingen goed fout kunt doen terwijl je er zelf geen kwaad in ziet. Daar valt toch best wat nuttigs over te zeggen door een panellid?
jserle
Computeren zou dan ook niet meer mogen want die gebruikt uitsluitend nullen en enen.
Om even door te gaan : Zijt gij voor Christus of tegen Christus? Deze tegenstelling wordt ook in de Bijbel genoemd / gemaakt.
Of het een of het ander. Overdrijven mag maar niet te ver doordraven.