Onzeker leven

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

Ik bad tot God: "Hoe moet het nou. Hoe kan ik zo verder leven? Omdat ik uitzichtloos ben." Ik ben over heel veel dingen onzeker. Over de toekomst, over mijn school en zelfs over hoe ik met mijn eigen ouders moet omgaan. Ik heb de Heere gevraagd of Hij mijn leven wilde leiden en mij kon leren keuzes te maken. Hierna las ik uit Psalm 91 aan de hand van mijn dagboek en dat maakte me weer onzeker of de Heere deze tekst echt voor mij bedoelde. Eigenlijk stel ik niet echt een vraag, maar hoe kan ik toch Zijn stem horen? Hoe kom ik erachter wat Hij precies bedoelt?

Antwoord

Beste vraagsteller/-ster,

Mijn eerste reactie is eigenlijk: Ga eens naar je dominee en vraag om een persoonlijk gesprek. Je vraag is namelijk niet zomaar even te beantwoorden. Ligt er niet een heel grote zorg of vraag die je bezighoudt? Als iemand zich afvraagt en aan de Heere God vraagt "hoe kan ik zo verder leven?" want "ik ben zo uitzichtloos", dan is er meer dan niets aan de hand; en dan druk ik me wel heel voorzichtig uit.

Nu kan ik me best voorstellen, dat je over bepaalde dingen erg onzeker kunt zijn. Onder andere over je studie(keuze)en hoe moet dit of dat; wat is Uw wil, Heere. En inderdaad krijg je niet per e(ngelen)-mail [dat hoorde ik eens iemand zeggen] bericht uit de hemel. Maar daarmee is niet alles gezegd. We zeggen immers, dat je de Heere in alles mag erkennen; let op Spreuken 3:6 "Ken Hem in al je wegen." Maar als we het dan aan de Heere voorleggen, dan moeten we dat wel doen in het geloof; d.w.z. in het volste vertrouwen dat Hij ons hoort en ons serieus neemt.

Doe je dat niet en twijfel je bij een (mogelijk) antwoord, dan ben je als een golf op zee, die door de wind op en neer geworpen wordt (Jacobus 1:5-7). Als je in het vertrouwen op de Heere je weg gaat, mag je bepaalde dingen ook heel gewoon met Hem bespreken en voorleggen.

Je moet je verstand gebruiken in het overdenken van de dingen -daar heb je verstand voor gekregen- en in afhankelijkheid van de Heere je weg gaan. Zo mag je geloven dat Hij je leven leidt. En... bespreek dingen die er zijn ook met vrienden; zij kunnen ook een schakel zijn en een middel in Gods hand om jou de weg te wijzen.

Maar nogmaals, jouw vraag leent zich beter voor gesprek dan voor antwoord zwart-op-wit.

Tags in dit artikel:

Gods leiding