Kerken moeten elkaars tucht accepteren

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Kunnen we de kerkelijke tucht nog serieus nemen wanneer christenen simpelweg gewoon van kerk kunnen wisselen als ze het er niet mee eens zijn? In Mattheus 18 spreekt Jezus over de kerkelijke tucht. In vers 15-18 staat:

“Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen. Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta. En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar. Voorwaar zeg Ik u: Al wat gij op de aarde binden zult, zal in den hemel gebonden wezen; en al wat gij op de aarde ontbinden zult, zal in den hemel ontbonden wezen.”

Als de broeder dus geen gehoor geeft aan de gemeente word hij in principe verstoten uit de gemeente. Tenzij hij zich bekeert, dan mag hij weer komen (2 Kor. 2) Maar dit is in onze tijd met alle versplintering in de kerk toch niet meer serieus te doen/nemen? Stel dat iemand onder censuur komt te staan vanwege een seksuele zonde en vervolgens lid wordt van een kerk die dit wel accepteert, dan is er toch geen sprake meer van tucht van de Kerk (met een hoofdletter)? Immers als al deze kerken onderdeel van het lichaam van Christus zijn en de ene kerk staat een dergelijk iets wel toe, terwijl de andere kerk dit afwijst, hoe kun je dan ooit nog serieuze tucht in de kerk hebben?

Wordt het niet tijd dat we binnen de Algemene Christelijke Kerk, zoals we dat zo mooi belijden elke zondag, elkaars gezag en tucht accepteren, zoals we dat bijvoorbeeld met de doop ook doen?

Antwoord

Als iemand onder censuur staat en een andere kerkgenootschap accepteert deze persoon zomaar, is er iets grondig mis. Voordat iemand in andere gemeente wordt ingeschreven, zal er door de ontvangende kerkenraad navraag gedaan moeten worden, allereerst waarom de persoon van gemeente/kerk veranderen wil. En vervolgens zal ook bij de vorige kerkenraad gevraagd worden over de persoon in kwestie. Meestal is het zo dat de ontvangende kerkenraad het lidmaatschap uit de vorige gemeente wordt toegezonden. In geval van censuur wordt dit ook gemeld door de vorige kerkenraad.

Als het gaat om tucht wel of niet toepassen in gemeenten en kerken die zeggen reformatorisch te zijn, zal er per geval  onderzocht moeten worden wat wel of niet censurabel is. In sommige gemeenten wordt censuur wel heel snel toegepast, soms om zaken waarvan je denkt: "Moet hier tucht worden toegepast?" Andere gemeenten zijn wat voorzichtiger in het toepassen van tuchtmaatregelen. Tucht zal plaatsvinden op Bijbelse gronden en is bedoeld om te brengen tot bekering. Als je tucht ontloopt door naar een andere kerk te gaan, ben je verkeerd bezig.

Uit uw vraag maak ik echter op dat het hier gaat om zonden (iets anders dan bijvoorbeeld een gedwongen huwelijk waarvoor schuldbelijdenis wordt afgelegd), die door de ene gemeente als zonde wordt gezien en daarom censuur wordt toegepast om desbetreffende persoon tot inkeer te brengen. Maar er zijn helaas ook kerken die bepaalde zonden niet als zonden zien en daarom van harte bereid zijn zulke ‘vluchtelingen’ kerkelijk onderdak te bieden. Meestal zijn zulke kerken al zo ver afgedwaald van de Bijbelse leer dat die kerken in mijn ogen geen deel uitmaken van het lichaam van Christus en dus ook geen lid zijn van de Algemene Christelijke Kerk.

Het heeft onder andere te maken met hoe men tegen de Bijbel aankijkt. Is die nog het onfeilbaar woord van God, of een menselijk boek voor meerdere uitleg vatbaar? Dan wordt er gezegd dat wat Paulus in zijn tijd schreef over bepaalde zonden op seksueel gebied, bijvoorbeeld, niet meer geldt voor onze tijd. Elkaars gezag en tucht accepteren is dan een illusie als de kerken zo ver uit elkaar zijn gegroeid door diepgaande theologische verschillen.  Alles moet kunnen onder het mom van liefde en verdraagzaamheid en o wee als je op Bijbelse gronden wat durft te zeggen, dan loop je het risico om zelfs voor de rechter te moeten verschijnen.

De ware Kerk is nog altijd te herkennen aan de zuivere bediening van het evangelie, de rechte bediening van de sacramenten en de handhaving van de tucht. Nederlandse Geloofsbelijdenis artikel 29. Ontbreekt de tucht dan is de kerk ziek. Ontbreken de eerste twee kenmerken dan is de kerk vals.

Ds. A. J. Schalkoort

Tags in dit artikel:

tucht