Afwijken van het geloof

mr. J.H. Doeven / Geen reacties

Vraag

Ik wijk heel vaak af van het geloof. Dan keer ik weer terug en dan wijk ik weer af. Telkens als ik terug keer twijfel ik weer. Dit komt onder andere door wat er om mij heen allemaal gebeurt. De wetenschap speelt een grote rol bij mijn twijfels, ook het feit dat er steeds meer christenen afwijken van het geloof. Wat nu als over 50 jaar bijna geen gelovigen meer zijn...

Ik zou graag advies krijgen van een panellid van de Ger. Gem.

Antwoord

Toen ik deze vraag las, dacht ik dat de vraagsteller deze vraag/vragen beter in een gesprek aan de orde zou kunnen stellen. Ik heb namelijk het idee dat achter deze vraag/vragen veel meer existentiële vragen liggen. Maar ik zal via Refoweb een poging tot beantwoording doen.

Als eerste een wedervraag: wat bedoel jij met “het geloof” waar jij steeds weer van afwijkt? Ik heb het idee dat je daarmee bedoelt dat je de ene keer gelooft wat er in de Bijbel staat en in de kerk geleerd wordt en de dag of week daarna door allerlei dingen die je leest, hoort of ziet gaat twijfelen of dat wat in de Bijbel staat wel klopt en geloofwaardig is. Je ziet reformatorische christenen dingen leren die vroeger in reformatorische kring werden afgewezen, bijv. is Genesis 1-3 werkelijkheid of moeten we de evolutieleer volgen, is een relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht Bijbels of niet Bijbels, mag de vrouw in het ambt wel of niet, etc. Je vraagt je af of er over 50 jaar nog wel gelovigen zijn. Kortom, je wordt heen en weer geslingerd door allerlei twijfels.

Maar als je je laat leiden door alles wat er om je heen gebeurt, vind je nergens rust. Je lijkt dan op een golf van de zee die door de wind heen en weer bewogen wordt.  De wetenschap speelt een grote rol bij je twijfels. Dat komt, denk ik, omdat de wetenschap die pretendeert op alle vragen een antwoord te kunnen geven, in jouw leven en denken een grote rol speelt.  Maar besef dat de wetenschap uit ons verduisterde verstand voortkomt. De feiten waarop de wetenschap zich baseert, zijn lang niet altijd echte feiten, maar in verschillende gevallen gebaseerd op aannames en veronderstellingen.

Als ik denk aan de schepping van het heelal en van de wereld, dan is de evolutieleer gebaseerd op vele aannames. En als het gaat om ethische kwesties als de kijk op homofilie en de vrouw in het ambt, valt mij op dat de Kerk het dus twintig eeuwen niet goed heeft gelezen en uitgelegd en dat we nu in de 21e eeuw het licht hebben zien opgaan en begrijpen we nu pas goed wat God in Zijn Woord daarover zegt.

Ik kan je vanuit mijn eigen ervaring -die ook twijfels en aanvechtingen kende en kent- maar één goede weg wijzen, namelijk het gebed van de dichter van Psalm 119: “Maak in Uw Woord mijn gang en treden vast, opdat ik mij niet van Uw paden zal keren.” Laat je niet in twijfel brengen door alles om je heen, maar lees je Bijbel en bid om de leiding van de Heilige Geest. Doe wat de hoorders in Berea deden (Handelingen 17 : 11). “Als zij het Woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzochten zij dagelijks de Schriften (=de Bijbel) of de dingen zo waren zoals Paulus en Silas zeiden.” Wat God in Zijn Woord zegt, is waar. Het is het beste kompas in ons leven, hoewel het Woord niet altijd onmiddellijk voor ons mensen duidelijk is. Maar daarom is Bijbelstudie en onderwijs door schriftgetrouwe mensen (ook hoogleraren) zo hard nodig.  Ik kan je alleen maar verwijzen naar dat Woord. En ik durf je te garanderen op grond van Gods Woord dat er over 50 jaar nog steeds gelovigen zijn. Jezus Christus houdt Zelf Zijn Kerk in stand. De Nederlandse Geloofsbelijdenis zegt hert heel duidelijk in Artikel 27: “Deze Kerk is geweest van het begin van de wereld af en zal zijn tot het einde toe, gelijk daaruit blijkt dat Christus een eeuwige Koning is Die zonder onderdanen niet zijn kan.” Lees het hele Artikel 27 nog maar eens op je gemak door.

De eerste reactie die bij mij op kwam toen ik je vraag las, wil ik je niet onthouden. Ik moest denken aan een preek naar aanleiding van Johannes 10: 9, die ik jaren geleden gehoord heb. Jezus zegt daar:
“Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden, en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden.” In die preek werden ook mensen geschetst die aan de oproep om in te gaan (nog) geen gehoor gaven, maar  voor de deur heen en weer bleven drentelen. En ik dacht: ”Zo iemand ben jij misschien wel.” Mag ik je dringend aanraden om aan de roepstem van Jezus gehoor te geven en door de Deur in te gaan. Bid Hem: “Heere Jezus, trek mij, twijfelende en aarzelende zondaar, met koorden van Uw eeuwige zondaarsliefde en doe mij door die Deur ingaan”.

J. H. Doeven