John MacArthur

Ds. A.T. Vergunst / 27 reacties

Vraag

Een vraag voor ds. Vergunst. U heeft enige tijd in de VS mogen dienen. Bent u bekend met John MacArthur? Ik luister graag naar zijn preken omdat daar veel Schriftuitleg in zit. Zijn er punten waar we rekening mee moeten houden bij zijn bediening? Wat zijn punten die positief zijn te waarderen uit zijn prediking?

Nu kwam ik ook tegen dat hij een overdadige levensstijl er op zou na houden en daar schrok ik even van. Vandaar ook dat opeens deze vragen bij me opkwamen. Ik kan er zelf helaas geen goed oordeel over vellen.

Antwoord

Ik ben bekend met John MacArthur op dezelfde manier dat jij bekend ben met mij (tenzij je een persoonlijk huisvriend bent!).  Door de jaren heen heb ik een aantal boeken van zijn hand gelezen en af en toe een podcast of preek beluisterd. Dat is dus geen inside kennis en zonder een gedegen onderzoek over zijn theologie kan ik geen antwoord geven op je vraag.  Wat ik zelf beluisterde of las heeft bij mij een algemene positieve indruk achtergelaten.

Wat betreft zijn levensstijl, ook daar kan ik geen onderbouwd antwoord op geven. Maar je moet altijd weten wie het is die zo’n artikel schreef. Het videointerview met Johnson is natuurlijk ook geen afdoend bewijs dat alles wat in het artikel staat op onwaarheid berust.

Al lezend en luisterend begon ik zelf ook naar ‘mijn’ huis te kijken. Hoe ziet onze levensstijl eruit?  Geef ik/geven wij de indruk dat we pelgrims zijn? Wij zijn immers ook de ‘rijkste’ mensen in de wereld.  Als de arme christenen in Azië, Afrika of China naar onze levensstijl kijken, hoe makkelijk wij op vakantie kunnen gaan, even een kop koffie kopen of weer de keuken verbouwen etc., dan denken ze misschien ook wel: zijn dat wel echte christenen?

Het was waarschijnlijk niet het doel van je vraag, maar het gaf me wel stof tot nadenken over mijn eigen levensstijl.

Hartelijke groeten,
Pastor A. T. Vergunst

27 reacties
Samanthi
@ja als je van dat geld nog geen boekje gratis kan versturen?
Gtn
Ik bekijk het maar heel nuchter: als hij die 14 miljoen in 1x zou weggeven, kan hij 1x heel veel goed doen. Als hij dat niet doet, kan hij nog jaren lang gratis boeken sturen en andere goede dingen doen.

Ik weet niet of die gedachte erachter zit.
Wel denk ik dat Amerikaanse christenen anders tegen rijkdom aankijken. Misschien niet goed, misschien ook wel. Maar ik denk dat wij wel andere dingen hebben om ons druk over te maken, binnen onze eigen kerken.
Samanthi
@Gtn helemaal waar dat laatste
mortlach
Gtn: de armen kunnen die boekjes niet opeten of erin wonen...

Volgens mij zijn de woorden van Jezus wel duidelijk "Verkoop alles..."
Het zijn natuurlijk geen prettige woorden, want we zijn allemaal gesteld op onze luxe en ons gemak, maar volgens mij is Jezus daar niet zo mee bezig.

Trouwens, een goede organisatie een pand schenken werkt ook heel erg lang door hoor. Daarvoor hoeft het niet op je eigen naam te blijven staan.
evantorisch
Wel aardig dat David en Salomo erbij gehaald worden.
Klinkt mij in de oren als dat het wel goed zit als je je rijkdom van God gekregen hebt. Alsof je dan automatisch met rijkdom om kunt gaan!
(Wie een gezond lichaam van God gekregen heeft weet er ook niet altijd verstandig mee om te gaan. Bedoelt als voorbeeld om niet automatisch te knikken op alles wat er verder gebeurt als iets van God gegeven wordt)
Toen David nog geen macht rijkdom en roem bezat en hij druk was met de schaapjes enzo had hij geen last van teveel vrije tijd.
Zijn mooiste Psalmen komen uit die tijd vind ik.
Maar we weten wat er gebeurde toen hij niet meer hoefde te werken voor zijn onderhoud: moord en overspel in de kwestie met Batseba (om nog te zwijgen van de veelwijverij) En Salomo bracht het er niet veel beter van af.
Nee, mijn gevoelens bij hen zijn niet onverdeeld positief, zeker niet!
In het N.T. schrijft Johannes dat het juist de wereld is die als deze dingen zoekt (samen gevat in macht, roem en geld).
Jezus en de schrijvers van het N.T. zijn ook niet zo positief over rijkdom.
Niet perse over het getal onder de streep, maar hoe je ermee omgaat, welke plaats het in je hart inneemt en welke verleidingen het met zich meebrengt....
Ik zou me een ongeluk schamen als ik 3 woningen had met een vette spaarrekening; zelfs zonder dat ik over naastenliefde zou preken.
Mensen die van nog geen dollar per dag een gezin moeten onderhouden.
Vrouwen die geen andere uitweg zien dan zichzelf verkopen om hun kinderen eten te geven ... nou, noem maar op. Voorbeelden genoeg!
Ik snap ook best wel dat dat niet opgelost wordt om in 1x al je geld weg te geven. Maar 3 zulke dure huizen zou ik er zeker niet op na houden.

Dat gezegd: geen idee over de inhoud van de boeken van J. Mac Arthur.
Het kunnen prima boeken zijn (David zou na zijn wandaden ook vast nog prima zijn harp hebben kunnen bespelen.
Voor mij geen reden om de INHOUD van de boeken te boycotten.
Ali636
Ik ben bang voor geld. Heb genoeg ellende gezien door teveel geld.
Bang zijn is ook al niet goed. Noem het dan maar : ik vrees teveel geld.
Een eigen huis hebben we nog nooit gehad. Het meeste wat we ooit besteed hebben was de tweedehands piano...
(van geld dat we niet weg mochten geven)
Ik ben altijd jaloers geweest op Petrus : goud of geld heb ik niet maar wat ik heb dat geef ik u...
En... wonderlijk... God heeft ons hele leven al voor ons onderhoud gezorgd...
De vraag is nu... Wordt ons getuigenis negatief beïnvloed door het grote huurhuis waar we in wonen, of onze gratis gekregen grote auto...?
Moge de Heere ons allen leiden. Dat we Zijn vrede ervaren voordat we iets kopen of krijgen..
Samanthi
@ali
Ik begrijp je volkomen, ook agur heeft het daarover Spreuken 30

8 IJdelheid en leugentaal doe verre van mij; armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels; 9 Opdat ik, zat zijnde, U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de HEERE? of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam mijns Gods aantaste.

Wat mij ook aanspreekt is: 2 Korintiërs 9

10 Hij nu Die de zaaier zaad verschaft, moge ook brood tot voedsel schenken en uw zaaigoed doen toenemen en de vruchten van uw gerechtigheid vermeerderen. 11 Zo zult u in alles rijk worden, in staat tot alle vrijgevigheid, die door middel van ons dankzegging aan God teweegbrengt.

Dat is niet 14 miljoen op de bank, maar delen met milde hand.