Voorzichtig met zelfmedicatie

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Onze zoon van 9 jaar kan heel erg boos worden als iets niet mag. Hij is ook snel enthousiast van iets, maar kan ook heel negatief en brutaal zijn. Slaapt ‘s avonds ook laat. Ben nu begonnen met melatonine. Hij lijkt snel overprikkeld. Ik herken dit. Dit heb ik namelijk zelf ook. Ik gebruik zelf antidepressiva, 10 mg. Hierdoor kan ik het in drukke situaties aan.

Is het verstandig om actie te ondernemen voor onze zoon? Ik zie ook vaak dat het onmacht is. Hij krijgt ook veel negatieve reacties door zijn gedrag.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Vanwege mijn vakantie beantwoord ik de vraag wat later dan gebruikelijk.

Op grond van uw beschrijving vind ik het lastig een goed advies te geven.  Het boos worden als iets niet mag, het brutaal zijn en het negatief zijn kan verschillende oorzaken of redenen hebben.  Soms gebruiken kinderen dit als instrument om iets te bereiken. In andere gevallen komt het meer voort uit onmacht.  Er zijn daarover nog wel wat vragen te stellen (hoe gaat het op school etc.?).

Ik begrijp dat u inschat dat het bij hem uit onmacht voort komt. Als het hem belemmert (bijvoorbeeld door negatieve reacties van anderen) zou ik hiermee hulp zoeken. Zelfmedicatie zou ik voorzichtig mee zijn. De huisarts is dan wat mij betreft de eerst aangewezen persoon om te bezoeken.

Met vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel