Stijf en donker

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Hoewel ik zelf kerkelijk meelevend ben en geloof in de opgestane Heer, vraag ik mij erg af waarom mensen uit de zogeheten bevindelijke hoek zo stijf en in het donker gekleed (naar de kerk) gaan? Onlangs was ik op de Veluwe en ik werd heel naar van binnen toen ik een kerk zag uitgaan met allemaal in het zwart geklede mensen die ook nog eens niet zo vrolijk keken. Voor mij is God degene die mij vreugde en blijdschap geeft en ik heb nergens in mijn Bijbel kunnen lezen dat we met een lange rok en een zuinig gezicht door het leven moeten om Hem te dienen. Het doet mij zelfs denken aan extremisme zoals in bepaalde religies.

Deze mensen vinden ons ‘gewone, blije christenen’, in feite niet deugen. Terwijl de enige die beslist of je deugt de Heere zelf is. Waarom leven zij zo en vanuit welke bijbelteksten? Sommigen mogen niet eens in een witte jurk trouwen! En ze gaan zeer kuis gekleed, terwijl we volgens mij bloot geboren worden en niet met een zwart pakje aan. De Heere heeft ons op die manier prachtig geschapen! Ik vind het gewoon griezelig om te zien hoe zwart en duister die kerken het geloof uitdragen. Maar wil ook wel graag begrijpen waaróm!

Antwoord

We worden inderdaad naakt geboren. Dat betekent dat de kleding die we later (gaan) dragen mede door onze cultuur, traditie of geloof bepaald wordt. Dat geldt niet alleen voor de mensen op de Veluwe die jij op die plek en plaats gezien hebt, maar evenzo voor jezelf. En inderdaad is het heel goed mogelijk dat de kerkgangers die je daar ontmoet hebt net zo ‘naar’ van jouw kleding geworden zijn als jij van die van hen. Maar zolang je ze dat zelf niet hebt gevraagd, blijft dat natuurlijk gissen. Misschien moet je dat gewoon eens doen. Na zo’n dienst op ze af stappen en vragen waar de preek over ging, want ze kijken zo ernstig. En waarom ze van die donkere kleding dragen... Het zou best eens kunnen dat veel vooroordelen dan verdwijnen als sneeuw voor de zon en dat je tot wederzijds begrip komt. Het probleem is namelijk dat we vooral over elkaar praten en zo weinig met elkaar. Wat is er mis mee om eens de eerste stap te zetten?

En voordat je oordeelt over het geloof van anderen, is het altijd goed om ook het geloof van jezelf te onderzoeken. Dat is het advies van Paulus (2 Kor. 13:5). Een vrolijk geloof (of gezicht) zegt niets over de oprechtheid er van. Jezus zegt bijvoorbeeld: “Zalig zijn die treuren, want zij zullen vertroost worden” (Matt. 5:4). De gelijkenis van het zaad maakt duidelijk dat er vier soorten geloof zijn. Drie daarvan zijn niet oprecht. Ja erger. De Bijbel zegt dat er velen zullen zijn die in Jezus naam hebben geprofeteerd en zelfs wonderen hebben gedaan, maar uiteindelijk toch verworpen zullen worden (Matt. 7:22-23). Daarom staat er ook dat er slechts weinigen zalig zullen worden (Matt. 7:14). Het luistert dus erg nauw.

Lees verder de onderstaande artikelen voor meer info:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/21867/geen-aanstoot-geven-met-kleding

www.refoweb.nl/vragenrubriek/17447/kleden-met-zwart-en-grijs

www.refoweb.nl/vragenrubriek/15147/in-het-zwart

www.refoweb.nl/vragenrubriek/1050/ger-gem-in-ned-in-het-donker

www.refoweb.nl/vragenrubriek/21734/kleden-als-christelijke-vrouw

www.refoweb.nl/nieuws/902/Blootgewoon