Het signaal van het getal 666

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Laatste tijd zie ik steeds vaker het getal 666. Dat jaagt mij angst aan. Ik ben namelijk bang dat het een soort van teken is dat ik naar de hel ga. Dit maakt mijn leven echt enorm lastig laatste tijd. De combinatie van 666 en God zorgt bij mij automatisch voor angst. Mijn vraag is of God zulke signalen signalen stuurt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Om te beginnen verwijs ik je naar de kanttekening van de Statenvertaling. Het is een lang antwoord met een flink gedeelte waar je misschien niet zoveel aan hebt. Aan het einde lees je dat de kanttekenaars het van toepassing brengen op de paus, zij noemen hem de antichrist die zich uitgeeft het hoofd te zijn van de Latijnse Kerk en heeft het getal te maken met de taal waarin gepreekt moet worden. Het gaat er dus om dat de Latijnse Kerk en de Roomse Kerk preken in de Latijnse taal.

Het gaat om het woord Lateinos, waarin het getal 666 wordt gevonden. Het wordt gezien als het getal van het beest, de belichaming van de antichrist. De draak enzo. Dit laatste vind je niet in de kanttekening.

Voor het getal 666 hoef je niet bang te zijn. De afgelopen honderd jaar hebben mensen, vooral in allerlei sekten en stromingen binnen en buiten de kerken, uit hun duimen zitten zuigen, waardoor anderen bang werden voor dit getal en de uitleg die zij er aan geven.

Om elkaar pastoraal te helpen is dus het luisteren naar de tekst en de uitleg van de kanttekenaren belangrijk. Dat wil niet zeggen dat er geen waarschuwingen gegeven mogen worden om de tekenen des tijds te duiden. Dat de Heere spreekt door veel oordelen en gerichten heen is duidelijk. De Bijbel zegt zoveel meer over de duivel en de antichrist wat te maken heeft met de eindtijd. Neem dat ernstig ter harte. En lees vooral bij de teksten de kanttekening. Die laten vanuit de grondtekst de tekst spreken. Dan kun je niet dwalen en heb je de zuivere leer, waar nog nooit iemand bedrogen mee is uitgekomen.

God regeert!

Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl