Wat moet ik doen om rust te vinden?

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

We moeten zoeken, dan zullen we vinden. Dat hoor ik al zoveel jaren in de kerk en lees ik in de Bijbel. Maar wat moeten we nu eigenlijk zoeken? En wat zullen we dan vinden? We moeten Jezus zien, wat moeten we dan zien? Hoe moet ik me dat voorstellen? We moeten Hem aannemen, in Hem geloven, Hem aanroepen, want dan zullen we zalig worden. Hoe aannemen? Wat moeten we geloven? En als we Hem aanroepen, wat moeten we dan zeggen? We moeten onze zonden belijden, dan zal Hij ze vergeven. Ik heb het gedaan, maar ik vind geen rust... Een heleboel vragen, ik hoop dat iemand wat antwoorden voor me heeft.

Antwoord

Dank voor je brief. Ik wil belijden dat ik niet in staat ben je vragen te beantwoorden. Het staat er allemaal wel, maar zwarte letters op wit papier. Een schreeuw uit de diepte: wat moet ik doen om rust te vinden?

Je schrijft dat je al zoveel jaren in de kerk zit en uit de Bijbel leest maar je begrijpt en snapt het niet. Wat je niet snapt, dat probeer je onder woorden te brengen in de vragen die je stelt.

Vriend of vriendin, ik ga antwoorden uit het Woord aan je doorgeven, want ik weet dat God spreekt door Zijn Woord, door mensen (Rom. 10:14). En dat Hij Zijn Geest belooft. Woord en Geest zullen het doen. Die Heilige Geest, Die zal je leren toe-eigenen (eigen maken) wat God in Christus beloofd heeft ( 1 Kor. 2:12). Van daar dat ik het Woord zaai met de verwachting dat God het zaad zegent ook in jou leven (Matth. 13:37).

We beginnen met je eerste vraag: “We moeten zoeken dan zullen we vinden.” Voor ik antwoord geef op deze vraag heb ik eerst een wedervraag, geloof je dat God jou zoekt? (Lukas 19:10). Mijn Bijbel zegt dat er niemand is die naar God vraagt en niemand is die naar God zoekt (Rom. 3:11). Ook jij en ik ook niet.

Het eerste dat we nodig hebben is dat we gaan inzien dat het van Boven komt, van Boven naar beneden en niet van beneden naar boven. God zoekt in Christus zondaren en zondaressen; jou en mij. Hij klopt, Hij zoekt, Hij bidt aan de poort van jouw hart (Openb. 3:20). Hij roept: laat je zaligen (2 Kor. 5:20). Het evangelie leert ons dat God bewogen is over zondaren. Vandaar dat Hij roept, klopt en Hij bidt.

Om wat dieper op je vraag in te gaan: “Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Wat moeten we dan zien?” Het Bijbelse antwoord is dat God het je laat zien door woorden. Mozes wenste God te zien (Ex. 33:18). De Heere zegt tegen Mozes: Ik zal me laten zien, maar niet door je ogen maar door je oren. Door het horen van het Woord maak God Zich bekend aan Mozes. “Je kunt Mij niet zien en leven Mozes.” Zien in de zin van zien met de ogen van je hart. Nee, niet zozeer fysiek, maar zien door het geloof in het Woord. Om door het Woord Hem te zien die Naam die God geopenbaard heeft waardoor we zalig kunnen worden.

De wet laat zien dat jij God niet zoekt en dat jij/u een zondaar bent. De wet verdoemt ons. Maar het evangelie openbaart (laat zien) de blijde boodschap in Christus. Nee, niet door prestaties van jouw kant. Het Woord laat zien dat het niet is door de werken (Rom. 4:5). God biedt Zijn evangelie aan, aan dode zondaren (Joh. 5:25). Hij biedt het aan door het horen van het Woord. Hij legt als het ware Zijn Christus aan de poort van je hart (Rom. 10:6/Lukas 13) en roept het je toe: “Wie in de Zoon gelooft heeft het eeuwige leven” (Rom. 6:47). Of anders gezegd, wie Hem aanroept. Of nog anders gezegd, wie op Hem vertrouwd die zal niet beschaamd worden (Rom. 10:13).

Vriend/vriendin, Hij is betrouwbaar, Zijn beloften zijn ja en amen in Christus Jezus. Grijp Hem aan in het Woord, of nog anders gezegd: “Wie Hem aanneemt die heeft Hij de volmacht gegeven om kinderen van God genoemd te worden” (Joh. 1:10). Laat het tot je doordringen dat God een daad van liefde bewezen heeft aan de wereld door hen Zijn lieve Zoon te geven. Met de bedoeling dat (opdat) een IEDER die in Hem gelooft niet verderve maar het eeuwige leven hebben (Joh. 3:16). God had vuur van de hemel kunnen laten dalen op jou en mij, maar het behaagde God Zijn Zoon te zenden, niet om te verderven (maar om ons te behouden).

Gods zegen toegebeden,
Ds. A. Simons,
Hervormd predikant te Valburg-Homoet

Tags in dit artikel:

God zoeken